گرمای غیر طبیعی به گرینلند رسید

© AP Photo / David Goldmanگرمای غیر طبیعی به گرینلند رسید
گرمای غیر طبیعی به گرینلند رسید  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گرمای بی سابقه هوا در گرینلند سبب تسریع ذوب شدن یخ های این منطقه شده است.

به گزارش اسپوتنیک، موج گرمای بی سابقه ای که هفته پیش پنج کشور اروپایی را در نوردید اکنون به گرینلند رسیده و سبب تسریع در ذوب شدن صفحات یخ موجود در این منطقه و کاهش سطح یخ های قطبی شده است.

گرینلند که بزرگترین جزیره جهان به شمار می رود یک منطقه نیمه خودمختار متعلق به کشور دانمارک است که میان اقیانوس های اطلس و منجمد شمالی واقع شده و 82 درصد آن نیز پوشیده از صفحات یخی ضخیم است.

تصاویر گرفته شده از این منطقه به وسیله مستند سازی به نام کاسپر هارلوی نشان می دهد رودخانه ای از یخ های ذوب شده گرینلند در سواحل غربی آن جاری شده است.به علت گرمای غیر طبیعی، گرینلند تاکنون 160 میلیارد تن یخ های خود را از دست داده است. 

جوانان در حال بازی - شهر تاسیلاک، گرینلند - اسپوتنیک افغانستان
زندگی در گرینلند

یکی از دانشمندان موسسه هواشناسی دانمارک گفت مساحت منطقه ای از گرینلند که شواهد ذوب شدن یخ های آن دیده شده اکنون به سرعت در حال گسترش است و امسال به رقم بی سابقه 56 درصد کل منطقه پوشیده از یخ این جزیره قطبی رسید.

این دانشمند دانمارکی گفت انتظار می رود مساحت منطقه یخی در حال ذوب شدن گسترش یابد و در روز های آینده پیش از آغاز فصل سرد به اوج خود برسد.

با آغاز فصل سرد و کاهش دمای هوا، البته روند ذوب شدن یخ های گرینلند نیز متوقف می شود.

این دانشمند هواشناسی دانمارک گفت فقط روز چهارشنبه بیش از ده میلیارد تن یخ در منطقه پوشیده از یخ گرینلند ذوب شد که به این ترتیب حجم یخ ذوب شده در ماه ژوئیه در گرینلند به 197 میلیارد تن رسید.

برای درک بزرگی این حجم از یخ ذوب شده کافی است بدانیم که هر یک میلیارد تن یخ برای پر کردن چهارصد هزار استخر استاندارد المپیک کفایت می کند.

نتایج مطالعه ای جون 2019 به وسیله دانشمندان امریکایی و دانمارکی انجام شد نشان می دهد ذوب شدن یخ ها فقط در منطقه گرینلند تا سال 2100 چیزی بین 5 الی 33 سانتیمتر به سطح دریاها و اقیانوس ها می افزاید.

این مطالعه نشان می دهد در صورتی که تمام یخ منطقه گرینلند ذوب شود که البته این کار به قرن ها زمان نیاز دارد، هفت متر و بیست سانتیمتر به سطح آب های آزاد افزوده می شود.

تسریع روند کنونی ذوب شدن یخ های قطبی گرینلند ناشی از ورود یک موج هوای گرم از شمال آفریقا و اسپانیا به این منطقه است که دمای هوا را در کشورهای بلژیک، آلمان، لوکزامبورگ، هلند و انگلیس نیز به شکل بی سابقه ای افزایش داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала