ناکام شدن پروژه 100 میلیون دالری امریکا در افغانستان

© AFP 2023 / SHAH MARAI ناکام شدن پروژه 100 میلیون دالری امریکا در افغانستان
   ناکام شدن پروژه 100 میلیون دالری امریکا در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه ایالات متحده امریکا اعلام نمود که این کشور درمدت کمتر ازسه سال بیش از صد میلیون دالر در پروژه‌ بازسازی یک پایگاه در افغانستان هزینه کرده است و درنهایت نیز این پروژه به سرانجام نرسیده است.

به گزارش اسپوتنیک،  بازرس کل وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که این هزینه سازی‌ها در حالی انجام شده که در زمان آغاز پروژه، هشدار داده شده بود که انجام آن ایده مناسبی نیست.

گزارش بازرس کل وزارت خارجه امریکا مسئولان طرح بازسازی اردوگاه «اگرز» در کابل افغانستان را به‌خاطر اینکه در سال 2014 عجولانه این پروژه را با کمک یک شرکت پیمانکار دفاعی کلید زده بودند، مورد نکوهش قرار می‌دهد. طبق این گزارش، شرکت پیمانکار دفاعی هرگز سابقه کار در طرحی به این وسعت را نداشته است.

وزارت خارجه امریکا در آن زمان، مشاوری را برای بررسی پروژه استخدام کرده بود اما هشدارهای اولیه مشاور را نادیده گرفت.

در این گزارش آمده است: «در نتیجه، یک سلسله مشکلات زنجیروار که در این طرح ایجاد شد و منجر به هزینه‌ 103 میلیون و 200 هزار دالری در پروژه‌ای شد که فایده‌ای برای وزارتخانه یا افرادی که حفاظت از آن‌ها مورد نظر بود، به دنبال نداشت».

پایگاه هوایی بگرام - اسپوتنیک افغانستان
حمله راکتی طالبان به پایگاه نظامی امریکا در بگرام

بازرس کل تصدیق می‌کند که وزارت خارجه امریکا در زمانیکه وضعیت امنیتی در افغانستان در حال بدتر شدن بود، تلاش می‌کرد که با وجود گزینه‌های اندک در کمترین زمانِ ممکن کار را آغاز کند اما طبق گزارش بازرس، وزارتخانه چنان عجله‌ای داشت که نتوانست طرح را در مسیر خود نگه دارد.

بازرس کل پس از درخواست معاون وزیر خارجه در سال گذشته، اقدام به بررسی این طرح کرد.

قرار بود در تابستان سال 2014 این اردوگاه به منظور اسکان پرسنل امنیتی امریکا بازسازی شود چراکه محل قرار گرفتن اردوگاه به سفارت ایالات متحده امریکا در کابل بسیار نزدیک است

. کابل در سال ۲۰۱۴ همزمان با خروج بخشی از نیروهای خارجی نا امن‌تر شده بود و افرادی که قرار بود از دیپلمات‌ها محافظت کنند در پایگاهی دورتر مستقر بودند بنابراین مقام‌های امریکایی در نظر داشتند این افراد در مکانی نزدیکتر مستقر شوند.

در آن زمان وزارت خارجه پروژه را به پیمانکاری واگذار کرد که تخصصی در پروژه‌هایی به این وسعت نداشت. شرکت پیمانکاری ایجس که کار آن حفاظت از نیروهای آمریکایی بود، خود مسئولیت بازسازی این پروژه را عهده دار شد.

مشکلات تقریبا بلافاصله آغاز شد و همزمان با توجه به تغییراتی که وزارت خارجه در نظر داشت با پیشرفت پروژه انجام شود، در نهایت برآورد قیمت کلی به بیش از 300 میلیون دالر افزایش یافت.

وزارت خارجه امریکا در نهایت در دسامبر سال 2016 اعلام کرد که تنها 10 درصد ساخت و سازها تکمیل شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала