سرمایه گذاری در برابر اقامت موقت؛ بازی برد-برد برای ایران و افغانستان

© K. Bezhanسرمایه گذاری در برابر اقامت موقت؛ بازی برد-برد برای ایران و افغانستان
سرمایه گذاری در برابر اقامت موقت؛ بازی برد-برد برای ایران و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طرح جدید سرمایه‌گذاری در برابر اقامت بیشتر در ایران برای افغانستانی ها جذاب است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان اعلام کرد: طرح جدید سرمایه‌گذاری در برابر اقامت بیشتر در ایران برای افغانستانی هایی جذاب است که مدت اقامت آنها در ایران رو به پایان است و وضعیت مالی مناسبی هم دارند.

ایران از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پشتیبانی اش را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
ایران از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پشتیبانی اش را اعلام کرد

در 16 سرطان امسال مصوبه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد که بر اساس آن، هر فرد خارجی که 250 هزار دالر در ایران سرمایه‌گذاری کند، حداقل پنج سال اقامت می‌گیرد. درباره عملکرد و موفقیت این طرح اما و اگرهای فراوانی از سوی کارشناسان مطرح شد. حال سوال اینجاست آیا این طرح باعث جذب سرمایه‌گذار از کشورهای همسایه مانند افغانستان می‌شود؟ پاسخ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان به این سوال مثبت است. «حسین سلیمی» در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح می‌دهد: این طرح برای شهروندان افغانستان مساله تازه‌ای نیست؛ چنانچه پیشتر هم به آنها به  ازای 300 هزار دالر سرمایه‌گذاری یا مشارکت در طرح‌ها، اقامت موقت داده می‌شد.

وی با اشاره به طرح‌های مشابه در کشورهای دیگر ادامه داد: ترکیه نیز به ازای 250 هزار دالر سرمایه‌گذاری در این کشور به فرد اقامت دایم می‌دهد، طبیعی است که سرمایه‌گذاری در کشوری که اقامت دایم می‌دهد مطلوب‌تر است و این موضوع قدرت رقابت ایران را در جذب سرمایه خارجی کاهش می‌دهد.

سلیمی بهترین راه جذب سرمایه را بهبود فضای کسب‌وکار دانست و افزود: در این صورت خود به خود همه برای سرمایه‌گذاری در کشور داوطلب می‌شوند، اما وقتی فضا بسته و مشکلات صنعتی زیاد باشد، حتی طرح‌های تشویقی هم نمی‌تواند چندان کاری از پیش ببرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اعتقاد به اینکه طرح جدید احتمالا برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی موثر خواهد بود، بیان کرد: این طرح بیشتر برای افغانستانی ‌هایی جذاب است که مدت اقامت آنها در ایران رو به پایان بوده و وضعیت مالی مناسبی هم دارند. بنابراین آنها رقم 250 هزار دالر را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مدت اقامتشان پنج سال تمدید شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала