استولتنبرگ: ناتو قصد استقرار راکت هسته‌ای در اروپا را ندارد

© AFP 2023 / Mandel Ngan استولتنبرگ: ناتو قصد استقرار راکت هسته‌ای در اروپا را ندارد
استولتنبرگ: ناتو قصد استقرار راکت هسته‌ای در اروپا را ندارد   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ناتو ضمن تکرار ادعای نقض پیمان منع راکت هسته‌ای میان‌برد میان امریکا و روسیه از سوی مسکو درباره خطر بروز رقابت تسلیحاتی هشدار داد و ابراز امیدواری نمود تا، روسیه و امریکا سرانجام به یک توافق جدید دست یابند.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با شبکه خبری CNN ابراز امیدواری نمود کرد که روسیه و ایالات متحده سرانجام بتوانند به یک توافق نهایی برای کنترل تسلیحات هسته‌ای دست یابند.

دبیر کل ناتو اعلام کرد، به دنبال پایان توافق کنترل تسلیحاتی کلیدی میان روسیه وامریکا، موشک‌های اتمی در اروپا مستقر نخواهد کرد تا از بروز یک جنگ تسلیحاتی جدید با مسکو اجتناب کند.

 پیشتر دبیرکل ناتو با تکرار ادعای نقض پیمان منع راکت های هسته‌ای میان‌برد از سوی روسیه گفت: باید اطمینان حاصل کنیم که بازدارندگی و توان تدافعی قابل اتکایی داریم. البته قصد نداریم در پاسخ به این اقدام روسیه که ناقض معاهده است، به استقرار راکت های هسته‌ای در اروپا اقدام کنیم.

اعتراف امریکا به نقض پیمان هسته‌ای با روسیه    - اسپوتنیک افغانستان
اعتراف امریکا به نقض پیمان هسته‌ای با روسیه

پیمان منع راکت های هسته‌ای میان‌برد که در سال 1987 میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، و رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت امریکا، امضا شد، یک عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته‌ای است. این پیمان تولید تسلیحات هسته‌ای میان‌برد  و غیرهسته‌ای با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را منع کرد.

اوایل سال میلادی امریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و مدعی شدند این کشور راکتی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از 500 کیلومتر تولید کرده است. این در حالی است روسیه این ادعا را رد کرده است.

ترامپ گفت اگر روسیه تا دوم آگست (11 اسد) به مفاد این پیمان عمل نکند از این پیمان خارج خواهد شد. روسیه هم در واکنش به اقدام امریکا، تمامی تعهدات مسکو در قبال این پیمان را به حالت تعلیق در آورد.

در حال حاضر روسیه و ایالات متحده امریکا تنها پیمان کنترل تسلیحاتی استارت جدید را دارند که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا و دیمیتری مدویدف، رئیس جمهور پیشین روسیه امضا شده و قرار است در سال 2021 منقضی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала