طالبان: با کابل زیر عنوان «دولت» گفت و گو نمی شود

© Sputnik / PMطالبان: با کابل زیر عنوان «دولت» گفت و گو نمی شود
طالبان: با کابل زیر عنوان «دولت» گفت و گو نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت، که مذاکراتی با مقام های کابل زیر عنوان «دولت افغانستان» صورت نخواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرات صلح امریکا با طالبان که دور نهایی مذاکرات دو طرف باشد «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر مصاحبه‌ای را درباره تحولات صلح با «الاماره» سایت رسمی این گروه انجام داده است.

وی به شایعات درباره اینکه پس از توافق تنها بخشی از نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد واکنش نشان داد و تاکید کرد که همه نیروهای خارجی اعم از امریکایی و ناتو پس از توافق صلح خاک این کشور را ترک کنند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
دانش: مذاکره امریکا با طالبان پایان جنگ نیست

معاون دفتر سیاسی طالبان اظهارداشت: در صورت توافق صلح همه نیروهای خارجی در چارچوب تعیین شده زمانی که بر سر آن به توافق می‌رسیم خاک افغانستان را ترک می‌کنند که این دستاورد بزرگی برای طالبان و مردم این کشور به شمار می آید.

حنفی خاطرنشان کرد، که این گروه پس از توافق با امریکا مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کرده است و درباره موضوعات داخلی از جمله تدوین قانون اساسی، نظام اسلامی، اصلاح نهادهای امنیتی و آتش‌بس دائمی صحبت خواهد کرد که در صورت حل همه مسائل اختلافی دیگر نیازی به ادامه جنگ نخواهد شد.

وی افزود: مردم افغانستان و اعضای این گروه باید مطمئن باشند که تیم مذاکره کننده طالبان پیش از هرگونه توافق همه موضوعات را در چارچوب شریعت اسلامی، منافع ملی و آرمان‌های طالبان ارزیابی می‌کند و جزئی ترین مسئله‌ای که با معیارهای یاد شده تطابق نداشته باشد را نخواهد پذیرفت.

معاون دفتر سیاسی طالبان با اشاره به نشست‌های بین‌الافغانی که در مسکو و دوحه برگزار شد نیز گفت: پس از توافق با امریکا مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز خواهیم کرد اما دولت کابل مانند نشست‌های بین‌الافغانی گذشته تنها به عنوان یکی از طرف‌های سیاسی می‌تواند در این مذاکرات حضور یابد؛ هیچ مذاکره‌ای با دولت کابل به عنوان دولت افغانستان صورت نخواهد گرفت.

این در حالیست، که انتظار می‌رود طالبان به زودی برای مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان حاضر شود اما حنفی بار دیگر مذاکره مستقیم با دولت این کشور را رد کرد.

کارشناسان بر این باورند، که خودداری طالبان از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان یکی از اساسی ترین چالش‌ها در روند صلح افغانستان است که می‌تواند هرگونه توافق احتمالی امریکا با این گروه تحت شعاع قرار دهد زیرا در صورت عدم تائید دولت قانونی افغانستان توافق امریکا با طالبان ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала