انگور هرات 15درصد افزایش داشته است

© Sputnik / Taras Litvinenko Сбор винограда в Крыму
Сбор винограда в Крыму - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست زراعت و آبیاری ولایت هرات می گوید که امسال برداشت انگور در این ولایت در مقاسیه با سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، بیشراحمد احمدی، معاون مسلکی ریاست زراعت هرات، می گوید که امسال بیش از 135 هزار تن انگوار در این ولایت برداشت می شود.

تاکستان انگور - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی سکتور خصوصی از نبود بازار برای حاصلات انگور و خربوزه

او می افزاید: «امسال وضعیت باغداری بسیار خوب است. مجموعاً ما اضافه تر از هشت هزار هکتار زیرکشت باغ‌های انگور قرار دارد و تقریبأ تولید امسال ما بیش از ۱۳۵ هزار مترک تن ما تولید خواهیم داشت.»

باغداران هرات می گویند در هرات بیش از 120 نوع انگور تولید می شود که بیشتر انواع این میوه ظرفیت صادر شان به بیرون از کشور را دارند.

به گفته این باغداران، بیشترین تاکستان های هرات، در والسوالی ها انجیل،گذره،پشتون زرغون و اوبه موقعیت دارند.

این باغداران از نبود بازار فروش،نبود سردخانه برای نگهداری محصولات شان و عملی نشدن وعده های حکومت شکایت دارند.

گل احمد احمدی، باغدار، می‌گوید: «این ظرفیت را میدان هوایی ندارد. رییس جمهور می‌گوید که ما کارگو را افتتاح کردیم ولی می‌گویند که طیاره نشست کرده نمی‌تواند و چک کرده نمی‌توانیم که این به ضرر دهقان است.»

سید رحیم سادات، باغدار ، می‌گوید: «وقتی که رییس جمهور به هرات آمد گفت که راۀ لاجورد را افتتاح می‌کنیم و میوه‌های شما را به کشورهای آسیایی صادر می‌کنیم ولی متاسفانه تاحالی هیچ کاری صورت نگرفته است.»

اما مقامات محلی هرات می گویند که حکومت تلاش دارد تا مقدار از میوه تازه این ولایت را از طریق راه لاجورد و دهلیزهوایی به خارج از کشور صادر کند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‌گوید: «امسال شاهد افزایش برداشت میوه‌جات از مزارع ولایت هرات بودیم و ما امیدوارم هستیم که بتوانیم چندین محمولۀ از محصولاتی ولایت هرات را به کشورهای منطقه از طریق راۀ لاجورد ویا از طریق دهلیزهوایی صادر بکنیم.»

انگور هرات مانند زعفران این شهر در منطقه بی مانند است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала