تفکیک تذکره‌های جعلی؛ چالش جدی در انتخابات افغانستان

© REUTERS / Omar Sobhaniتفکیک تذکره‌های جعلی؛ چالش جدی در انتخابات افغانستان
تفکیک تذکره‌های جعلی؛ چالش جدی در انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان پیش از این آمار کسانی را که برای رأی‌دادن در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این کشور ثبت‌نام کرده بودند، بیش از 9‌میلیون نفر اعلام کرده بود؛ موضوعی که واکنش تیم‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات در کشور را در پی داشته و آنها را نسبت به آمار و ارقام اعلام‌شده، معترض کرده است.

به نظر می‌رسد تردیدهایی مبنی بر اینکه حدود ۲۰ درصد این آمار غیرواقعی است و تعداد زیادی از شناسنامه‌های رأی‌دهندگان جعلی هستند، صدای اعتراض تیم‌های انتخاباتی را درآورده است؛ معترضان تعداد شناسنامه‌های تقلبی را تا دو میلیون مورد تخمین می‌زنند.

حذف ۲۷۰۰۰ شناسنامه جعلی از روند رأی‌دهی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
حذف ۲۷۰۰۰ شناسنامه جعلی از روند رأی‌دهی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون انتخابات افغانستان برای اطمینان خاطر شناسنامه‌های ۹ میلیون و ۱۰۴ هزار نفر را که برای رای دهی در جریان انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده بودند را به مرکز ملی آمار این کشور فرستاده است.

این کمیسیون همچنین شناسنامه‌های ۵۷۳ هزار نفر دیگر را که اخیرا برای رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت نام کرده بودند را نیز به این مرکز فرستاده است.

در مجموع بیش از ۹ میلیون و شش صد هزار شناسنامه درج شده رای دهندگان برای ارزیابی به مرکز ملی آمار فرستاده شده است تا این مرکز شناسنامه تقلبی را تفکیک و رای دهندگان جعلی را از رای دهندگان واقعی جدا کند.

در نتیجه مرکز ملی آمار افغانستان اعلام کرد که تنها ۲۷ هزار شناسنامه تقلبی در فهرست رای دهندگان وجود دارد که از سوی این مرکز شناسایی شده است.

این در حالی است که از نظر تیم‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر، شمار شناسنامه‌های تقلبی که در جریان ثبت نام رای دهندگان با هدف مهندسی انتخابات به کار گرفته شده بیش از دو میلیون جلد است.

حبیب الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات افغانستان به رسانه‌ها گفت که کار تفکیک شناسنامه‌ها پایان یافته و این کمیسیون بر اساس تشخیص مرکز ملی آمار اقدام به حذف ۲۷ هزار رای دهنده از بانک اطلاعات این کمیسیون کرده است و بزودی آمار نهایی رای دهندگان نیز اعلام شود.

شماری از تیم‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر از نتیجه کار کمیسیون انتخابات و مرکز ملی آمار کشور راضی نیستند و تکفیک ۲۷ هزار شناسنامه را یک رقم مضحک می‌دانند زیرا از نظر آنها شمار شناسنامه‌های تقلبی استفاده شده در روند ثبت نام رای دهندگان به بیش از دو میلیون جلد می‌رسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала