شیخ محمد آصف محسنی درگذشت

© Photo / social mediaمحمد آصف محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان
محمد آصف محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد آصف محسنی رئیس شورای علمای شیعه و یکی از رهبران مذهبی و جهادی افغانستان درگذشت.

به گزارش اسپوتنیک، محمد آصف محسنی، رئيس شورای علمای شیعه افغانستان و یکی از رهبران مذهبی و جهادی کشور نسبت بیماری که عاید حالش بود، شام امروز (دوشنبه، ۱۴ اسد) درگذشت.

آصف محسنی در ۵ ثور ۱۳۱۴ (می ۱۹۳۵) در شهر قندهار زاده شد. خانواده او از شیعیان ساکن در قندهار بودند. او تحصیلات ابتدایی را در قندهار شروع کرد و سپس در سال ۱۹۴۹ همراه با پدرش به پاکستان رفت و در شهر کویته پاکستان مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زبان اردو را آموخت و تحصیلات خود را ادامه داد. در سال ۱۳۳۰ خورشیدی کارمند اتاق تجارت قندهار شد اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها کرد و به تحصیل پرداخت. سپس به ولسوالی جاغوری رفت و به مدت یک سال ادبیات و منطق را در آنجا فرا گرفت.

او پس از ۱۲ سال تحصیل در نجف به زادگاهش قندهار بازگشت و در یک مدرسهٔ مذهبی در شهر قندهار به تدریس علوم دینی پرداخت و سپس حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را بنیان نهاد. وی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به حج رفت.

آیت الله محسنی بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت و تاکنون نیز در پایتخت افغانستان سکونت داشت. از مهم‌ترین اقدامات وی در کابل ساخت حوزه بزرگ علمیه خاتم النبیین، احداث دانشگاه خاتم النبیین، احداث شبکه تلویزیون تمدن، احداث شورای علمای شیعه افغانستان، احداث شورای اخوت اسلامی افغانستان و رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی افغانستان می‌باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала