دانشمندان: ترسناک‌ترین سونامی فضایی در مریخ رُخ داده است

© Photo / NASA/JPL/University of Arizonaدانشمندان: 3 میلیارد سال پیش ترسناک‌ترین سونامی فضایی در مریخ رُخ داده است
دانشمندان: 3 میلیارد سال پیش ترسناک‌ترین سونامی فضایی در مریخ رُخ داده است

 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحقیقات جدید حاکی از آنست که حدود 3 میلیارد سال قبل در شمال مریخ اقیانوسی وجود داشته و به دلیل برخورد یک شهاب سنگ با آن در سیاره سرخ سونامی وحشتناکی رُخ داده است.

به گزارش اسپوتنیک،  کارشناسان با بررسی دهانه برخوردی یا Chicxulub Crater در سیاره مریخ و شکاف ایجاد شده بر اثر آن اعلام کرده‌اند به احتمال زیاد برخورد یک شهاب سنگ بزرگ میلیارد‌ها سال پیش با سیاره مریخ سبب ایجاد یک سونامی بسیاربزرگ و دگرگونی این سیاره شده است.

 به گفته دانشمندان برخورد شهاب سنگ با کره زمین به احتمال زیاد حدود 4،3 میلیارد سال پیش روی داده است و سونامی ایجاد شده ارتفاعی بیش از 120 کیلومتر داشته است.

شهاب سنگ قاتل بر زمین نزدیک می شود + ویدئو - اسپوتنیک افغانستان
شهاب سنگ قاتل بر زمین نزدیک می شود + ویدئو

براساس گزارش پورتال اینترنتی Space.com ، این فرضیه توسط یک گروه بین المللی از دانشمندان مطرح شده است که دهانه برخوردی عظیمی را  که در سال 1973 به افتخار دانشمند روسی میخائیل لومونوسف نامگذاری شده مورد بررسی قرار داده اند .

مطالعه درباره علت ایجاد شکاف بزرگ در سیاره مریخ به وسیله دانشمندان انجام و درمجله the Journal of Geophysical Research منتشر شده است.

 این مطالعه نشان داده است برخورد یک شهاب سنگ فضایی زمانی که سیاره نسبتاً جوان بوده سبب ایجاد یک مگا سونامی شده است؛ بررسی شواهد باقی مانده و مطالعه زمین شناختی سیاره مریخ نشان می‌دهد در گذشته‌های دور در سیاره مریخ اقیانوسی مایع وجود داشته است.

 مشابه این گونه برخورد در کره زمین هم روی داده که بقایای آن در مکسیکوی معاصر برجای مانده است؛ برخی کارشناسان اعتقاد دارند برخورد شهاب سنگ با کره زمین سبب انقراض نسل دایناسور‌ها شده است.

محققان امیدوار هستند در آینده مطالعات بیشتر درباره سیاره مریخ اطلاعات فراوانی از چگونگی برخورد شهاب سنگ و نابودی آب مایع سطحی سیاره در اختیارشان قرار می‌دهد؛ برخورد شهاب سنگ با دیگر سیاره ها در فضا اثرهایی مشابه با سیاره مریخ، زمین و کره ماه به وجود آورده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала