سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ: آرشیف ملی، بیانگر فرهنگ، تاریخ وهویت ملی کشورما است

© وزارت اطلاعات و فرهنگ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ: آرشیف ملی، بیانگر فرهنگ، تاریخ وهویت ملی کشورما است
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ: آرشیف ملی، بیانگر فرهنگ، تاریخ وهویت ملی کشورما است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان امروز نمایشگاه اسناد تاریخی این کشور را در آرشیف ملی گشایش کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باختر، این نمایشگاه به حضورداشت شماری از رئیسان وزارت اطلاعات وفرهنگ و شماری از دوستداران آثار تاریخی برگزار شد .
حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان در مراسم گشایش این نمایشگاه خاطرنشان کرد، که به مناسبت صدمین سال استقلال کشور،  وزارت اطلاعات وفرهنگ برنامه های مختلف فرهنگی را برگزار کرده است و امروز ما شاهد گشایش نمایشگاه اسناد تاریخی که ازسوی آرشیف ملی راه اندازی شده است، استیم.

ناپدید شدن یک نسخه خطی قرآنکریم از آرشیف ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
ناپدید شدن یک نسخه خطی قرآنکریم از آرشیف ملی افغانستان

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان گفت، که آرشیف ملی درحقیقت از تاریخ و فرهنگ ملی و هویت تاریخی  کشور برای ما معلومات می دهد و تاکید کرد، که درراستای نگهداری گنجینه های تاریخی آرشیف ملی باید هرچه بیشتر تلاش شود.
سپس محمد افسر رهبین رییس آرشیف ملی افغانستان، در پیوند به این نمایشگاه معلومات داد وگفت: آرشیف ملی به عنوان یک نهاد معتبر ملی از سال های گذشته تا کنون در جهت بازشناسایی فرهنگ و تمدن این کشور کوشیده است و تلاش شده است که این مخزن گنجینه های تاریخی کشور به شکل بهتر نگهداری شود.
او در پیوند به طرح هایی که به خاطر بهبود آرشیف ملی آماده کرده است معلومات داد و گفت: درآرشیف ملی بیشتر از یکصد هزار سند تاریخی و بیشتر از 8 هزار نسخه های خطی تاریخی موجود است .
دراین نمایشگاه، بیش از یکصد سند تاریخی و نزدیک به یکصد عکس تاریخی به نمایش گذاشته شده است، که شامل فرمان ها، عهد نامه ها، پیمان ها، نظام نامه ها و عکس های تاریخی که بیشترآن مربوط به روزگار شاه امان الله خان است، به نمایش گذاشته شده است . 
یادآوری می کنیم، که این نمایشگاه درآرشیف ملی افغانستان، دو روز دیگر نیز به روی دوستداران به طور رایگان باز است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала