چه کسی تصمیم‌گیرنده جنگ جهانی سوم خواهد بود؟

© Sputnik / Alexey Filippovایالات متحده در حال نزدیک شدن به جنگ سوم جهانی است
ایالات متحده در حال نزدیک شدن به جنگ سوم جهانی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک استاد دانشگاه نیویورک در مقاله خود با اشاره به تهدید قریب‌الوقوع چین برای منافع ملی امریکا، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به تفریط و افراط در برخورد با این مساله متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اقتصاد نیوز،پیتر بینارت، استاد دانشگاه نیویورک در مجله آتلانتیک باتاکید بر اینکه ساکن بعدی کاخ سفید باید در مورد آغاز جنگ جهانی سوم تصمیم بگیرد، نوشت: تحقیقات اخیر گراهام آلیسون، نشان می‌دهد که احتمال وقوع جنگ امریکا و چین بیش از عدم ‌وقوع آن است، چراکه دو سوم منازعات قدرت‌های بزرگ به جنگ ختم شده است.

جنگ جهانی سوم - اسپوتنیک افغانستان
سناریوی جنگ جهانی سوم مشخص شد

 این جنگ احتمالا از تایوان یا دریای چین جنوبی آغاز می‌شود.دو راند از مناظرات دموکرات‌ها گذشته و نقدنویسی‌ها نسبت به آن دو رویداد اوج گرفته است.

او نوشته است: بحث‌های دموکرات‌ها، این هفته کیفیت فوق‌العاده‌ای داشت. در دو شب متوالی که در آن راند دوم مناظرات در دیترویت برگزار شد، بحث‌ها درباره موضوع سیاست خارجی تا حدی پایان یافت و عمدتا مباحث روی اینکه امریکا باید سربازان خود را از افغانستان بیرون بکشد واز جنگ با ایران پرهیز کند، متمرکز بود .

 اما یک موضوع قابل توجه در این بحث‌ها وجود دارد و آن هم مربوط به نقش قدرت امریکا در تعادل‌بخشی به دنیا است زیرا ایالات متحده در تلاش است تعادل ویژه‌ای از قدرت را حفظ کند. چرا که قدرت اقتصادی و نظامی چین در حال رشد است و، واشنگتن نیز به سختی همان راهبردی را دنبال می‌کند که به جنگ با جاپان در سال 1941 ختم شد.

چین در حال به چالش کشیدن این تلاش ایالات متحده است. اگر این دو قدرت جهانی با یکدیگر بر سر این مساله به توافق نرسند، استفاده از گزینه جنگ بین دو کشور ناگزیر است.

از زمانی که دونالد ترامپ امور را به‌دست گرفت، او احتمال وقوع پیش‌بینی بنن را افزایش داد. ایالات متحده به‌طور رسمی چین را به‌عنوان رقیب راهبردی خود شناخته است. کشتی‌های جنگی امریکا عبور و مرور خود را در تنگه تایوان افزایش داده‌اند و پکن بارها درخصوص این موضوع بهواشنگتن هشدار داده است.  

چین حتی برای بازپس‌گیری تایوان ممکن است به جنگ نیز متوسل شود. گفت‌وگوهای نظامی بین چین و امریکا از مدت‌ها پیش از هم فروپاشیده است. هفته گذشته، برخی از دانشمندان برجسته علوم سیاسی در حوزه چین به ترامپ طی یک نامه سرگشاده نسبت به روابط پیچیده دو کشور هشدار دادند. ساده است که حدس زد چرا دموکرات‌ها درباره روابط سیاسی و نظامی امریکا با چین زیاد صحبت نمی‌کنند.

 تجارت با چین به‌طور مستقیم بر زندگی مردم عادی آمریکا تاثیر می‌گذارد. ژئوپلیتیک شرق آسیا در مقابل تیره و تار و نامفهوم است. اما هر دو موضوع به یکدیگر وابستگی بالایی دارند، همان‌طور که دولت باراک اوباما، هنگام مذاکره بر سر ترانس پاسیفیک به‌دنبال این بود تا با این اتحاد مانع ایجاد بلوک منطقه‌ای از سوی چین شود. آمریکا بر این باور بود که اگر این بلوک‌ها از سوی چین شکل بگیرد، امریکا ناگزیر از منطقه دور خواهد شد.

در نهایت می توان گفت که، شاید رئیس‌جمهور بعدی امریکا تصمیم بگیرد که جنگ جهانی سوم آغاز شود یا نه؟ و تا آن زمان باید منتظر بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала