آخرین پیشرفت‌ها از گفتگو های صلح خلیلزاد در هند

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفر به هند، از پیشرفت گفتگوهایش به وزیر خارجه این کشور گزارش داده است.

 

به گزارش اسپوتنیک، در حالی که هنوز جزئیاتی از دور هشتم گفت‌وگوهای امریکا و طالبان منتشر نشده است خلیلزاد نیمه شب گذشته در توئیتی اعلام کرد که برای دیدارهای "از قبل برنامه‌ریزی شده" برای ایجاد اجماع بین‌المللی بیشتر در حمایت از روند صلح به هند سفر خواهد کرد.

نماینده ویژه امریکا  در حالی از مذاکرات قطر عازم هند شد که تنش‌های هند و پاکستان درباره کشمیر تشدید شده است و دولت اسلام‌آباد بارها همکاری در روند صلح افغانستان را به وضعیت مرزهای شرقی‌اش با هند گره زده بود.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان امیدوارند که این بار با امریکا به توافق برسند

برخی کارشناسان سفر ناگهانی «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به هند را به تنش‌های کنونی دهلی‌نو و اسلام‌آباد مرتبط می‌دانند.

پیش از این نیز «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان بارها همکاری اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان به همکاری امریکا برای تامین امنیت مرز با هند مشروط کرده بود و چند روز پیش نیز بار دیگر هشدار داد که "تجاوزهای" دهلی‌نو روند صلح افغانستان را متاثر خواهد ساخت.

هنوز جزئیاتی از دور تازه گفت‌وگوهای امریکا و طالبان منتشر نشده است و حتی در پیام مذاکره کننده ارشد آمریکا بوضوح مشخص نیست که دور هشتم پایان یافته، بدون حضور او جریان دارد و یا اینکه پس از سفرش به دهلی ادامه خواهد یافت.

اس جی شنکر، وزیر خارجه هند در مورد دیدار خود با خلیلزاد در صفحه توییتر اش نگاشته است که این ملاقات ثمربخش بوده است. وزیر خارجه هند افزوده است که خلیلزاد درباره وضعیت جدید افغانستان به او معلومات جامع و تازه داده و نیز در این دیدار روی چگونگی همکاری‌های مؤثر گفتگو شده است.

هند از جمله کشورهای بزرگ کمک ‌کننده به افغانستان به حساب می‌آید، اما در روند صلح کشور نقشی نداشته است. پیش از این هند تاکید کرده بود که روند صلح در افغانستان باید به مالکیت، رهبری و کنترول دولت باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала