تیفا: مردم علاقمند اشتراک در انتخابات نیستند

© Sputnik / JAKتیفا: مردم علاقمند به اشتراک در انتخابات نیستند
تیفا: مردم علاقمند به اشتراک در انتخابات نیستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یک نظر سنجی تازه بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) با پنج هزار نفر در سی و چهار و لایت صورت گرفته است، نشان می دهد که بیشتر از 57 فیصد از شهروندان در انتخابات پیش رو شرکت نخواهند کرد.

به گزارش آریانا نیوز، نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید: «۵۷.۱۳ کسانی که مصاحبه شدند در سی و چهار ولایت گفته اند که در انتخابات اشتراک نمی کنند. یعنی نه به نامزدی رأی می دهند و نه در انتخابات شرکت می کنند. این بیسیار تکان دهنده است برای ما، برای کمیسیون انتخابات، برای انتخابات پیش‌رو، و برای مشروعیت انتخابات.»

رئیس‌جمهور غنی: انتخابات ریاست جمهوری حتمی و ضروری است - اسپوتنیک افغانستان
رئیس‌جمهور غنی: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حتمی و ضروری است

در این نظر سنجی، از عدم اعتماد مردم به کمیسیون، سرنوشت ساز نبودن رای شان، بدتر شان اوضاع امنیتی و نیز اولویت داشتن روند صلح نسبت به انتخابات از دلایل است که شهروندان از شرکت در انتخابات خوداری کرده اند.

ایوب زاده می گوید، «مراحل می چرخد در کمپاین. اما متأسفانه در افغانستان در گذشته ها بیشتر به آن توجه نشده است. این‌ها اتکا کرده اند به همان رابطه‌های قومی، به همان پولی که توزیع می‌شد، اتکا کرده‌اند به همان برنامه‌هایی که قبلاً جا به جا شده بود.»

صغرا سعادت، سخنگوی تیفا می گوید: «مطرح کردن سه سوال اصلی که آیا در انتخابات پیش‌رو اشتراک می‌کنید و اگر اشتراک می‌کنید به چه کسی رأی می‌دهید؛ اگر اشتراک نمی‌کنید دلایل تان چی است. یعنی سه سوال کلیدی در نظرسنجی ما مطرح بوده است.»

این در حالی که حکومت و نهاد های انتخاباتی از برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور سخن می گویند.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است که ششم میزان سال روان برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала