دیوید پترائوس: امریکا نباید اشتباه عراق را در افغانستان تکرار کند

© AP Photo / Evan Vucciدیوید پترائوس: امریکا نباید اشتباه عراق را در افغانستان تکرار کند
دیوید پترائوس: امریکا نباید اشتباه عراق را در افغانستان تکرار کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال امریکایی می گوید، که بیرون کردن نیروها از افغانستان تکرار اشتباه امریکا در عراق خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، جنرال دیوید پترائوس رییس پیشین سی آی ای در یک مقاله که در روزنامه وال استریت ژورنال به نشر رسیده است خواهان تکرار نشدن تجربه عراق در افغانستان است.

این جنرال بازنشسته امریکایی می‌گوید، که ایالات متحده عراق را رها کرد اما او از اداره ترامپ می خواهد تا این تاریخ را درافغانستان تکرار نکند.

پترائوس که تجربه فرماندهی نیروهای امریکایی را درافغانستان نیز دارد به این باور است که طالبان هیچ شکی نگذاشته اند که درصورت  نیروهای امریکایی افغانستان ازافغانستان،  آنان برای سرنگونی حکومت افغانستان دست به کار نشوند.

انتقاد پترائوس از مواضع ترامپ در قبال اروپا - اسپوتنیک افغانستان
انتقاد پترائوس از مواضع ترامپ در قبال اروپا

آقای پترائوس در این مقاله می‌گوید، که به نظر می رسد پس ازماه ها مجادله و مذاکره  توافق صلح میان امریکا وطالبان به زودی اعلام خواهد شد ودر بدل تعهد طالبان برای همکاری برضد هراس افگنان جهانی و وارد شدن به گفتگو با حکومت  افغانستان، حضور نظامی امریکا در افغانستان کاهش خواهد یافت.

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شوند، که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از بخش‌های کلیدی مذکرات میان امریکا و طالبان در دوحه است.

در همین حال، ملا خیرالله خیرخواه، عضو دفتر طالبان در قطر به تازگی گفته است که احتمال دارد گفتگوهای این گروه با نمایندگان امریکا پس از عید قربان نیز ادامه یابند.

این عضو گروه طالبان، گفت که ممکن است زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح که رهبری هیئت امریکا را در گفت‌وگو با طالبان به عهده دارد، پس ازعید به دوحه برگردد و در حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و نمایندگان کشورهای همسایه، توافق صلح میان طالبان و امریکا امضا شود.

ملاخیراالله خیرخواه در این باره بیان داشت:- "پس از آن در حضور نمایند‌گان سازمان ملل، سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و نمایندگان کشورهای همسایه، توافق صلح میان طالبان و امریکا امضا خواهد شد و پس از آن روی موارد دیگر چون آغاز مذاکرات میان افغانستانی ها بحث خواهد شد".

زلمی خلیلزاد چهار روز پیش، پس از گفت‌وگو با طالبان در قطر به هند رفت و از آن‌جا به ناروی رفته‌است.

او در دیدارش با وزیرخارجۀ ناروی گفته است، که ناروی همچون یک کشور پیشتاز تسهیل کننده در گفت‌وگوهای صلح، نقش بازی کرده می‌تواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала