پذیرایی گرم ازبکستان از طالبان خشم دولت افغانستان را برانگیخت + تصاویر

© اسپوتنیک - افغانستانملابرادر و شیر عباس استانکزی در کنفرانس مسکو
ملابرادر و شیر عباس استانکزی در کنفرانس مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه کشور از شیوه پذیرایی اوزبکستان از نماینده‌گان گروه طالبان شدیدا انتقاد کرد.

 به گزارش اسپوتنیک، ملا برادر، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر به همراه شماری از نمایندگان این گروه وارد تاشکند شده و با مقامات ازبکستان در مورد مذاکرات بین الافغانی دیدار و کفتگو کرد.

گروه طالبان اعلام کرد که «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در سفر به اوزبیکستان با «عبدالعزیز کامل اف»، وزیر امور خارجه و «عصمت ایرگاشیف»، نماینده وِیژه رییس جمهوری این کشور در امور افغانستان دیدار کرده است.

تصاویری که از این دیدار توسط سخنگوی طالبان به رسانه‌ها فرستاده شده، نشان می‌دهد که نماینده‌گان گروه طالبان به شکل ویژه از سوی مقام‌های اوزبیکستانی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

در یک خبرنامه گروه طالبان آمده است که والی سمرقند به خاطر حضور ملا برادر و همراهان شان مهمانی تدارک دیده و همچنان «یک چپن هم از طرف والی سمرقند به ملابرادر اخند به گونه تحفه پوشانیده شده است.»

این شیوه پذیرایی مقام‌های اوزبیک از نماینده‌گان گروه طالبان اما با انتقاد وزارت امور خارجه افغانستان روبرو شده است. مقام‌های وزارت خارجه افغانستان با آنکه از همکاری کشور اوزبیکستان به روند صلح افغانستان استقبال کرده اما از شیوه پذیرایی این کشور از نماینده‌گان این گروه ابراز ناخشنودی کرده است.

وزارت خارجه افغانستان با انتقاد از پذیرایی نمایندگان طالبان در ازبکستان می گوید، کشوهای همسایه به رهبری و مالکیت مردم و دولت افغانستان بر روند صلح، حرمت بگذارند.

صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه امروز شنبه(۱۹اسد) گفته است: افغانستان همیشه از همکاری های جهانی و منطقه‌ای به ویژه کشورهای همسایه به روند صلح در افغانستان استقبال نموده است.

وی افزوده است که جمهوری ازبکستان نیز به عنوان کشور برادر و همسایه آمادگی اش را در روند صلح افغانستان اعلام کرده بود، اما، شیوه‌ی پذیرایی رسمی از نمایندگان گروه طالبان و چگونگی گفت‌و‌گوها، نشان دهنده‌ی زمینه سازی گفت‌و‌گوهای صلح میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان از سوی جمهوری ازبکستان نیست.

این واکنش وزارت خارجه افغانستان در حالی مطرح می شود که نمایندگان طالبان به ریاست ملا برادر آخوندزاده، رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر وارد تاشکند شده که در میدان هوایی بین‌المللی تاشکند، مورد استقبال عصمت‌الله ایرگش اوف، نماینده خاص رئیس‌جمهور ازبکستان در امور افغانستان و سایر مقامات ازبک قرار گرفته است.

در دیدار هیات طالبان و مقام های ازبکستان که در وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفته، مسائل مربوط به روند صلح و تضمین صلح پایدار در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала