گفت و گوی مقام های امریکایی و قزاقستانی درباره رونق اجتماعی و اقتصادی افغانستان

© Flickr / Alex J. Butlerگفت و گوی مقام های امریکایی و قزاقستانی درباره رونق اجتماعی و اقتصادی افغانستان
گفت و گوی مقام های امریکایی و قزاقستانی درباره رونق اجتماعی و اقتصادی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای کنگره امریکا نیز با تقدیر از نقش قزاقستان در صلح و ثبات در آسیای میانه، بر اهمیت اقدام مشترک برای احیای اجتماعی و اقتصادی در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، منابع خبری آسیای مرکزی به نقل از دفتر ریاست جمهوری قزاقستان نوشته اند، که در دیدار "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهور قزاقستان با "دیوین نیونز" و "ریک کرافورد" از اعضای مجلس نمایندگان امریکا در روز شنبه، موضوعات مربوط به توسعه و ارتقای مشارکت راهبردی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ریاست جمهوری قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرد، که موضوع ارتقای صلح و امنیت در آسیای مرکزی و همچنین احیای اجتماعی و اقتصادی افغانستان از جمله دیگر موضوعات مورد بحث دو طرف بوده است.

استقبال امریکا از حمایت قزاقستان از روند صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
استقبال امریکا از حمایت قزاقستان از روند صلح افغانستان

توکایف در این دیدار با بیان اشاره به همکاری نزدیک دو کشور در زمینه تجارت و اقتصاد و بخش انرژی گفت: یک بخش مهم از همکاری موفقیت آمیز ما در حوزه منع اشاعه و خلع سلاح هسته ای است.

اعضای کنگره امریکا نیز با تقدیر از نقش قزاقستان در صلح و ثبات در آسیای میانه، بر اهمیت اقدام مشترک برای احیای اجتماعی و اقتصادی در افغانستان تاکید کردند.

گفت و گوی اعضای کنگره امریکا با رئیس جمهوری قزاقستان درباره افغانستان در حالی است، که دولت امریکا تا کنون هشت دور گفت و گو با گروه طالبان در دوحه قطر برگزار کرده و منابع خبری افغانستان به نقل از ملا خیرالله خیرخواه عضو دفتر طالبان در قطر گزارش داده اند که  احتمال دارد گفت‌وگوهای این گروه با نمایندگان امریکا پس از عید قربان نیز ادامه یابد. صدیق صدیقی سخنگوی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز گفته که دولت افغانستان از همه جزئیات هشتمین دور مذاکرات صلح آگاه است اما تا کنون مفاد توافقنامه نهایی نشده است. وی تصریح کرد به دلیل حسایت های موجود، کابل نمی تواند جزئیات این توافقنامه را رسانه ای کند.

بنابر اعلام سفارت قزاقستان در واشنگتن، اوضاع افغانستان یکی از اولویتهای سیاست خارجی قزاقستان است و  این کشور با جدیت برای تسهیل بازسازی در این کشور که نقش مهمی در امنیت و ثبات بلندمدت در آسیای میانه دارد ، تلاش می کند.  قزاقستان تاکنون در چهارچوب برنامه کمک به بازسازی افغانستان 8 میلیون دالر به پروژه های عمرانی کمک کرده و همچنین 50 میلیون دالر به اجرای توافقنامه همکاری آموزشی با دولت افغانستان اختصاص داده است.

یادآوری می کنیم، که مبادلات تجاری قزاقستان با افغانستان در حال رشد است. در سال 2014 میلادی ارزش مبادلات تجاری دو کشور 336.7 میلیون دالر بود که این رقم در سال 2016 به 489.4 میلیون دالر رسید. آرد و گندم (67 درصد) ، محصولات غذایی (27 درصد) ، گاز مایع (7.2 درصد) ، فلزات، قطعات خودرو و دارو از جمله صادرات قزاقستان به افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала