نزدیک شدن امریکا برای توافق صلح با طالبان

© Photo نزدیک شدن امریکا برای توافق صلح با طالبان
 نزدیک شدن امریکا برای توافق صلح با طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر امریکا در کابل می‌گوید که واشنگتن تلاش می‌ورزد تا شرایط را برای دست‌یابی به توافق جامع با طالبان پس از سال‌ها جنگ در افغانستان مساعد بسازد و پیشرفت‌های واقعی روی توافق جامع صلح با طالبان به میان آمده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانانیوز، جان بس، سفیر امریکا در کابل می گوید: «پس از سال‌ها جنگ در افغانستان، ما اکنون شاهد چشم‌انداز پیشرفت واقعی توافق جامع که صلح را به افغانستان می آورد، هستیم. ما در تلاش مساعد نمودن شرایطی برای دست‌یابی به یک توافق جامع هستیم».

اتحادیه اروپا هم گفته است که روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان متضاد یک دیگر نه بلکه می‌توانند همدیگر را برای یک صلح پایدار تقویت کنند.

این اتحادیه می‌گوید که تصمیم گیری روی این دو روند مسوولیت افغان ها از طریق گفت‌و‌گو است نه کشتار.

زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد از حصول نتایج "عالی" در هشتمین دور مذاکرات با طالبان خبر داد

پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، می‌گوید: «دلایل امیدوار کننده‌ای هم برای صلح و هم برای دیموکراسی در افغانستان وجود دارد: برای تحرک موجود برای صلح بخاطر ایجاد نتایج خوب و پی گیری از انتخابات ششم میزان».

هم‌زمان با این، شورای نامزدان ریاست جمهوری از احتمال پیشش گرفتن توافق صلح با طالبان در برابر انتخابات ریاست جمهوری سخن می زند.

این شورا تأخیر در انتخابات را از بهر آمده صلح و شکل گیری حکومت مؤقت می پذیرد.

شهاب حکیمی، نامزد ریاست جمهوری گفت: «کسی نوی که می آید صلح را باید درست رهبری کند و در غیر از او صلح بسیار مهم است».

اما ریاست جمهوری می‌گوید که مسئله تأخیر در برگزاری انتخابات از بهر روند صلح موضوعی قابل بحث نیست. 

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست جمهوری، می گوید، «موضوغ انتخابات هیچ وقت قابل بحث نیست. انتخابات برگزار می شود. انتخابات از خود یک تقسیم اوقات دارد. ما شامل مرحله مهم از انتخابات هستیم. شایعاتی که راجع به تقویت گفته شده است هیچ کدام درست نیست».

دفتر سیاسی طالبان در قطر هم خوشبینی نشان داده که سال آینده عید زیر سایه نظام سیاسی همه شمول و بدون حضور نظامیان خارجی در افغانستان برگزار شود.

گفته می شود که پس از عید، امریکا و طالبان نخستین توافق نامه صلح را امضاء خواهند کرد؛ توافق نامه‌ای که در آن زمان بندی خروج نظامیان خارجی از افغانستان و تضمین های ضد هراس افگنی روشن خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала