نقش افغانستان در فروپاشی دیوار برلین

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر نقش افغانستان در فروپاشی دیوار برلین
 نقش افغانستان در فروپاشی دیوار برلین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیش از نیمی از جمعیت روسیه تصمیم خروج نیرو های شوروی از افغانستان را دلیل مهم فروپاشی دیوار برلین و از بین رفتن مرز دو آلمان می دانند.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز نظرسنجی لوادا صورت گرفته است، تقریبا بیش از نیمی از جمعیت روسیه (56 در صد) خروج نیرو های شوروی از افغانستان را مهمترین رویداد سال 1989  می دانند. دومین رویداد مهم این سال به نظر اکثریت روسها (24 در صد) فروپاشی دیوار برلین و آزاد شدن مرز میان دو آلمان است.

 براساس این نظرسنجی ، بیش از نیمی از روسها (56 در صد) خروج آخرین سربازان شوروی از افغانستان را مهمترین واقعه سال 1989 می دانند که نسبت به نظر سنجی سال 2014 به میزان 23 در صد زقم بیشتر را نشان می دهد.

دومین رویداد مهم این سال (24 در صد) سقوط دیوار برلین و آزاد شدن مرز بین جمهوری فدرال آلمان و جمهوری دموکراتیک آلمان بود و سومین رویداد از دیدگاه روسها اعتصاب کارگران معدن (19درصد) بود.

پشتیبانی دومای دولتی روسیه از ورود سربازان شوروی به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پشتیبانی دومای دولتی روسیه از ورود سربازان شوروی به افغانستان

لازم به ذکر است که فروپاشی دیوار برلین همزمان بود با مقاومت و جهاد مردم افغانستان علیه نیروهای اتحاد شوروی که به خروج نیروهای اتحاد شوروی از افغانستان انجامید. اتحاد شوروی در سال 1979 وارد افغانستان شد و در سال 1989 از افغانستان بیرون شد.

پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 کشور آلمان به چهار بخش تقسیم شد. آلمان شرقی تحت کنترول اتحاد شوروی در آمد و سه بخش دیگر که تحت کنترول امریکا، بریتانیا و فرانسه بودند، در سال 1948 یکی شدند و آلمان غربی تحت نام جمهوری فدرال آلمان را تشکیل دادند.

در اگست سال 1961 اتحاد جماهیر شوروی دیوار برلین را بنا کرد که بعد از 28 سال جدایی ساکنان آلمان، در سال 1989 این دیوار از هم پاشید.

برخی تحلیلگران نیز به این باور اند که جهاد مردم افغانستان و شکست اتحاد جماهیر شوروی در این کشور، نقشی در فروپاشی دیوار برلین داشته است.

این نظرسنجی از تاریخ 18 تا 24 جولای 2019 به گونه آزمایشی در سرتاسر روسیه انجام یافت که در آن 1605 نفر بالای 18 سال از 137 شهر از 50 نهاد تشکیل دهنده فدراسیون روسیه شرکت داشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала