ایالات متحده امریکا میخواهد تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد

© AP Photo / Czarek Sokolowskiایالات متحده امریکا میخواهد تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد
ایالات متحده امریکا میخواهد تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خیرالله خیرخواه نماینده "طالبان" اعلام داشته که بعد از 14 اگست احتمال زیادی امضای موافقت نامه صلح بین این تحریک و ایالات متحده با حضور نماینده سازمان ملل وجود دارد. این سند، به گفته ملا خیرخواه، باید به خروج سربازان امریکایی از افغانستان مساعدت نماید.

کنستانتین ولکوف در مطلب منتشره در روزنامه «روسیسکایا گازیته» می نویسد، در بدل، طالبان باید وعده دهند كه افغانستان دیگر برای گروه های تندرو به پناهگاه مبدل نخواهد شد. علاوه بر این، القاعده و داعش (هر دو گروه در فدراسیون روسیه ممنوع هستند) قبلاً در افغانستان مستقر شده اند و اینکه طالبان چگونه خواهند توانست آنها را اخراج کنند، هنوز معلوم نیست. توافق با واشنگتن به معنای به رسمیت شناختن قدرت طالبان است که امروز حدود 60 درصد از خاک کشور را در اختیار دارد. ولی گمان نمیرود که این اقدام مورد پسند حکومت افغانستان به رهبری رئیس جمهور اشرف غنی قرار گیرد. در حقیقت، غنی قبلاً اظهار داشته است كه "آینده ما نمی تواند از خارج تعیین شود، خواه در پایتخت های دوستان، دشمنان یا همسایگان ما". معاهده طالبان با درنظرداشت انتخابات در نوامبر آینده در امریکا به نفع دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است. بسیاری ها در ایالات متحده حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان خطر بیهوده و مصرف نمودن بی مفهوم پول می دانند.

تحلیل نیویورک تایمز از چشم انداز مذاکرات صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تحلیل نیویورک تایمز از چشم انداز مذاکرات صلح افغانستان

عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر در زمینه چنین اظهارنظر نمود:

احتمال امضای موافقت نامه بین ایالات متحده و طالبان بسیار زیاد است، این نتیجه از اظهارات شماری از سیاستمداران جدی امریکایی، از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه بر می آید. نزدیکی غیرمنتظره بین واشنگتن و پاکستان نیز این را نشان می دهد. اما هیچ چیز مانع لغو توافق ایالات متحده پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شده نمی تواند . در واقع ، در مقایسه با سایر معاهدات بین المللی که ترامپ موفق به فسخ آن شده، قرارداد آینده با طالبان – چیزی بی اهمیت است. این میتواند توافق تاکتیکی ثابت گردد که بعداً هر یک از طرفین امکان امتناع از آن را خواهد داشت. علاوه بر این، توافقات با طالبان می توانند به اعتبار ایالات متحده لطمه وارد سازد – به هر صورت آنها در تمام سالهای گذشته با آنها می جنگیدند.

طالبان قطر - اسپوتنیک افغانستان
مذاکرات طالبان و آمریکا؛ 80 تا 90 در صد کار روی توافقنامه صلح تمام شده است

طالبان حکومت فعلی افغانستان را به رهبری رئیس جمهور اشرف غنی به رسمیت نمی شناسند و آماده مذاکره با آن نیستند. اگر قراردادی بین ایالات متحده و طالبان عقد شود، پس باید اداره دیگری در کابل تشکیل شود که طالبان با آن گفتگو آغاز خواهند کرد. اما غنی مردی با نیات جدی است که می خواهد انتخابات را در اواخر ماه سپتمبر برگزار نماید و کنترول بر افغانستان را قایم کند. اگر او در جریان راگیری پیروز شود، غنی فعلاً -قویترین نامزد است، پس پیروزی وی روند صلح را متوقف خواهد ساخت، زیرا طالبان نمی خواهند با حکومت فعلی گفتگو کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала