روسیه به ساختن راکت برد متوسط امریکا چگونه پاسخ خواهد داد؟

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه به ساختن راکت برد متوسط امریکا چگونه پاسخ خواهد داد؟
روسیه به ساختن راکت برد متوسط امریکا چگونه پاسخ خواهد داد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واشنگتن و مسکو باید مذاکرات در باره تصویب قرارداد نو جهت جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی بی کنترول از سر گیرند. ولی در عین حال روسیه به امریکا هشدار داده که اگر بعد از خروج از قرارداد راجع به راکت های برد کم و متوسط آنها راکت های استقرار زمینی نو طراحی کنند، با اقدامات جوابیه روبرو خواهند شد.

چژان تزی و لیو یان در مقاله منتشره در نشریه «هوانتسیو شیباو» چین می نویسند، قصد امریکا راجع به طراحی نمودن و استقرار راکت های برد متوسط بعد از خروج از قرارداد راجع به راکت های برد کم و متوسط باعث واکنش شدید در روسیه گردیده است. طبق خبر آژانس خبری Fox News امریکا، در تاریخ 5 اگست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به امریکا هشدار داد که اگر بعد از خروج از قرارداد راجع به راکت های برد کم و متوسط آنها راکت های استقرار زمینی نو طراحی کنند، پس روسیه عین کار را خواهد کرد. کارشناسان چینایی باور دارند که گزینش واقعی برای روسیه جابجا نمودن راکت های بالدار مستقر در کشتی نوع «کالیبر» در ساحل و همچنان ساختن راکت مافوق سرعت صوت بر پایه تکنالوژی های موجود خواهد بود، به خاطریکه امکان تیوریتیک ساختن مرمی با شعاع فعالیت برد کم و متوسط توسط راکت های موجود قاره پیما واقعی به نظر نمی رسد.

در خبر مورخ 6 اگست Fox News گفته شده که در روز دوشنبه رئیس جمهور روسیه اعلام داشت:« در صورت دریافت معلومات موثق راجع به اینکه امریکا طراحی را تکمیل نموده و کار تولید سیستم های مربوطه را آغاز کرده، روسیه مجبور خواهد بود طراحی همه جانبه راکت های مشابه را آغاز کند». خبر داده شده که این اعلامیه بعد از آن صادر شد، وقتیکه در روز جمعه گذشته امریکا خروج از قرارداد نابودسازی راکت های برد کم و متوسط که اهمیت مهم تاریخی داشت، اعلام نمود.

واکنش اروپایی ها به جا به جایی راکت های امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
واکنش اروپایی ها به جا به جایی راکت های امریکایی

آژانس خبری رویترز انگلیس گزارش می دهد که در تاریخ 5 اگست ، در وب سایت کرملین "اعلامیه رئیس جمهور روسیه درباره خروج یکجانبه ایالات متحده از پیمان نابودسازی راکت های برد متوسط را منتشر کرد. در آن ، ولادیمیر پوتین خاطرنشان كرد: "در این رابطه، با توجه به اوضاع، من به وزارت دفاع و وزارت امور خارجه، سازمان اطلاعات خارجی روسیه دستور می دهم كه با دقت و بطور بسیار دقیق بر اقدامات بعدی آمریكا در باره طراحی، تولید و استقرار راکت های برد متوسط نظارت نمایند".

بولتون: امریکا در مورد استقرار راکت ها در نزدیکی مرزهای روسیه تصمیم نهایی نگرفته است - اسپوتنیک افغانستان
بولتون: امریکا در مورد استقرار راکت ها در نزدیکی مرزهای روسیه تصمیم نهایی نگرفته است

با وجود این، طرف روسی مانند گذشته برای گفتگو باز باقی مانده است. پوتین روز دوشنبه گفت كه مسكو و واشنگتن باید مذاكرات در باره قرارداد جدید از سر بگیرند، تا از مسابقه تسلیحاتی "بی کنترول" جلوگیری نمایند.

به عقیده کارشناسان چینایی، خروج امریکا از قرارداد واقعیت عینی می باشد و به هیچ وجه فقط برضد روسیه متوجه نیست. مطابق قرارداد راجع به راکت های برد کم و متوسط، طرفین نمی توانستند راکت های با شعاع فعالیت از 500 تا 5500 کیلومتر استقرار زمینی و همچنان دستگاه های پرتاب و وسایل تامیناتی را نگهداری، تولید و آزمایش نمایند.

به گفته کارشناسان، اگر روسیه بخواهد تولید راکت های با شعاع فعالیت برد کم و متوسط را از سر گیرد، پس طراحی راکت های بالدار استقرار زمینی، بر پایه مرمی های موجود، از همه ساده تر خواهد بود.

کارشناسان اعلام میدارند که روسیه همین اکنون مجتمع های «ایسکندر- М» دارد که میتوانند راکت های بالدار 9М728 و 9М729 را پرتاب نمایند. جانب امریکا میگوید که شعاع فعالیت راکت 9М729 از 500 کیلومتر تجاوز میکند، اما روسیه اطمینان میدهد که برد پرواز این راکت را 480 کیلومتر تشکیل میدهد و این 10 کیلومتر کمتر از برد راکت 9М728 می باشد.

شلیک راکت ها در رزمایش دریای سیاه + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
شلیک راکت ها در رزمایش دریای سیاه + ویدیو

محدودیت ها بر راکت های بالیستیکی با برد متوسط ​​در ابتدا به خاطر اعمال شده بود که آنها در زمان بسیار کمی از لحظه پرتاب به هدف میرسیدند. اگر ایالات متحده Pershing- 2 را از اروپا پرتاب میکرد، اتحاد جماهیر شوروی نمی توانست به هیچ وجه واکنشی نشان دهد و این باعث افزایش تهدید می شد و می توانست منجر به آغاز جنگ هسته ای منجر شود. در صورت پرتاب راکت های بالیستیکی بین قاره ای در طول مسیر بالا ، دامنه پرواز آنها کاهش می یابد. با توجه به تغییر مسیر، مسافت طی شده یکسان خواهد بود و زمان در مسیر افزایش می یابد که به این ارتباط امکان زمان اضافی راجع به آگاهی مقدماتی در مورد تهدید بوجود می آید و میتوان بخوبی نسبت به آن واکنش نشان داد. معمولاً، راکت بالستیک بین قاره ای طی 30-40 دقیقه به هدف میرسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала