بن سلمان / ولیعهدی که رئیس میلیاردرشد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد بن سلمان
محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سلطه محمد بن سلمان بر ثروت هنگفت آل سعودی تنگ‌تر می‌شود. این حرکت بی‌سابقه حاصل اقدامی با عنوان به اصطلاح سرکوب فساد علیه چهره‌هایی است که زمانی در این پادشاهی قدرتمند محسوب می‌شدند.

به گزارش اسپوتنیک، آژانس خبری بلومبرگ، در گزارش تحلیلی می نویسد: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای رسیدن به این موفقیت هتل لوکس ریتز-کارلتون ریاض را در نوامبر 2017 به زندان صدها مرد تبدیل کرد. بسیاری از زندانیان که برخی از بستگان او و شاهزادگان بودند، صرفا پس از آن آزاد شدند که حاضر شدند زمین، پول نقد و سهام‌هایشان را بدهند. به گفته مقام‌های سعودی، مجموع دارایی جمع‌آوری شده چیزی حدود 107 میلیارد دالر شد.

این نمایش قدرت، چندین دهه قوانین نانوشته خاندان آل سعود را زنده کرد و عملا مخالفان بالقوه ولیعهد سعودی را به حاشیه راند. با ظهور بن‌ سلمان به مقام ولیعهدی و وارث احتمالی تاج و تخت، او نه تنها رهبر سیاسی دوفاکتوی عربستان شد بلکه رئیس میلیاردر بی‌رقیب شرکت خانوادگی خود شد که دارایی آن تقریبا از هر سلسله دیگری در کره خاکی بیشتر است.

افشای روابط عاشقانه بن سلمان و ستاره  امریکایی + عکس - اسپوتنیک افغانستان
افشای روابط عاشقانه بن سلمان و ستاره امریکایی + عکس

براساس برآوردهای تحلیلگران سیاسی و چهره‌های آکادمیک، شمار خاندان سعودی با احتساب نوزادان تا سالخوردگان به 15 هزار تن می‌رسد. ثروت جمعی آن‌ها در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ بیش از 100 میلیارد دالر برآورد می‌شود که جزو چهارمین خاندان‌های ثروتمند جهان می‌شوند.

این ارزیابی عمدتا براساس منابع قابل ردگیری درآمد اعضای آل سعود برای چندین دهه بوده است. دستمزدهای خاندان سلطنتی از سوی دفتر خصوصی پادشاه تقسیم می‌شود. دستمزدهای ماهانه، همانطور که یادداشت دیپلماتیک سفارت آمریکا در 1996 نشان می‌دهد که ویلی‌لیکس آنرا منتشر کرد،‌ بین 800 تا 270 هزار دالر است و سالانه 2 میلیارد دالر می‌شود.

استفان هرتوگ، نویسنده کتاب "شاهزاده‌ها، بانکدارها و بروکرات‌ها"  در کتاب خود نوشته همواره مرزی غیرشفاف میان امور مالی و شاهزادگان ارشد وجود داشته است. تنها دو فرد با چنین نوع دسترسی مستقیمی باقی مانده‌اند؛ ولیعهد سعودی و پادشاه.

محمد بن سلمان مارچ سال گذشته در مصاحبه با برنامه "60 دقیقه" سی‌بی‌اسی درباره میزان ثروتش آن را بیش از یک میلیارد دالر تخمین زد. او گفت: شخص ثروتمندی هستم، نه فقیر. عضوی از خاندان حاکم هستم که صدها سال پیش از تاسیس عربستان وجود داشتند.   

ولیعهد سعودی از زمان به تخت نشستن پدرش ملک سلمان در سال 2015، سردمدار آزادی‌ها طبق طرحی موسوم به "چشم‌انداز 2030" شده است تا تحولی در اقتصاد، مقابله با بیکاری و کاهش اتکا به نفت انجام دهد.

 زنان دیگر ممنوعیتی برای رانندگی یا سفر خارجی ندارند و می‌توانند در استادیوم‌های ورزشی حاضر شوند. قوانین جدید همچنین رفتن به سینما و کنسرت‌ها را مجاز می‌کند.  

محمد بن سلمان با وجود تمام چالش‌های نشات‌گرفته از جنگ یمن، قتل جمال خاشقجی، حبس مخالفان سیاسی و فعالان که صدای منتقدان را درآورده است، رابطه نزدیک با دونالد ترامپ را حفظ کرده است. به نظر نمی‌رسد سلطه قدرت محمد بن سلمان در داخل تضعیف شده باشد و کنترل او بر ثروت آل سعود هم از این امر مستثنی نیست.  

در دهه‌های اخیر راه‌های کسب درآمد اعضای خاندان سلطنتی عربستان هم بیشتر بوده است. برخی از آن‌ها به عنوان رابط در قراردادهای بین‌المللی دولت وارد ‌شده و پول ‌گرفتند. عربستان از دیرباز بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان بوده است و عمدتا با آمریکا، انگلیس و فرانسه داد و ستد دارند. این موارد جزو اهدافی بود که در سرکوب 2017 محمد بن سلمان هدف قرار گرفت.

اعضای آل سعود از پرهزینه‌ها هستند. تجزیه و تحلیل بلومبرگ نشان می‌دهد دست‌کم 30 میلیارد دالر صرف رقابت‌های اسب‌دوانی، سهام عمومی و املاک و 1.6 میلیارد دالر صرف قایق‌های لوکس و دیگر موارد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала