بیش از سه میلیارد دالر کالا از ایران به افغانستان سالانه وارد می شود

© K. Bezhanبیش از سه میلیارد دالر کالا از ایران به افغانستان سالانه وارد می شود
بیش از سه میلیارد دالر کالا از ایران به افغانستان سالانه وارد می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سالانه بیش از سه میلیارد دالر محصولاتی ایرانی از ایران به افغانستان وارد می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران روز سه شنبه در سفر به ولسوالی تایباد و بازدید از مرز دوغارون گفت: کشور دوست و همسایه افغانستان در حال حاضر دومین شریک تجاری ایران به شمار می رود، که این خود توانسته نقش به سزایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی به جایگاه گمرک و مرز دوغارون به لحاظ صادرات انواع کالا به سمت کشور افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: گمرک مرزی دوغارون که همجوار با افغانستان و گمرک اسلام قلعه این کشور است  توانسته سهم به سزایی در صادرات انواع کالاهای مورد نیاز بازارهای هدف افغانستان داشته باشد به طوری که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اقلام صادراتی کشور به سمت افغانستان از سمت معبر زمینی دوغارون انتقال می یابد.

 حجم تجارت ایران با افغانستان و پاکستان به ۵ میلیارد رسیده‌است - اسپوتنیک افغانستان
حجم تجارت ایران با افغانستان و پاکستان به ۵ میلیارد رسیده‌است

سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: با توجه به قدمت ۱۰۰ ساله گمرک دوغارون و انتظاری که از این گذرگاه رسمی وجود دارد  هنوز در برخی از قسمت های زیر ساختی این گمرک مشکلاتی در حوزه های مختلف دارد که باید به حداقل برسد تا بتوان با حل آنها در جهت توسعه روابط بین دو کشور گام برداشت.

مودودی افزود: با توجه به مشکلات موجود در کشور افغانستان آسان سازی روند صادرات، ترازیت و واردات می تواند گامی مثبت و محکم در جهت برقراری روابط دو سویه باشد که خود این امر  می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی در ایران شود.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران در ادامه به کانون های اقتصادی موجود در مرز دوغارون اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بازارچه مرزی در این مرز نقش بسزایی در اشتغال منطقه و اقتصاد کشور دارند که باید این کانون های اقتصادی نیز با حداقل امکانات حداکثر استفاده را در حوزه های اقتصادی داشته باشند که بتوان از این بستر زمینه تعاملات بیشتر را با تجار و سرمایه گذاران کشور افغانستان فراهم کرد.

وی به صادرات محصولات کشاورزی از سمت مرز دوغارون به سمت کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی یکی از قطب های کشاورزی کشور می باشد می طلبد مسئولان در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی به سمت بازارهای هدف این کشور نگاه ویژه ای داشته باشند و در حال حاضر برخی از محصولات کشور ایران همچون انواع میوه و تره بار به سمت افغانستان صادر می شود.

بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، سی. آی. پی، پولیس گذرنامه، ایکس ری کامیونی و نشست با فعالان اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان از دیگر برنامه های سفر سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران به مرز دوغارون در ولسوالی تایباد بود.

یادآوری می کنیم، که مرز دوغارون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر هرات به عنوان دومین بازار اقتصادی کشور افغانستان قرار دارد.

ولسوالی ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد واقع است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала