کشف شواهدی از یک انفجار فضایی در نزدیکی زمین

© Sputnik / V.Chistyakov /  مراجعه به بانک تصاویر کشف شواهدی از یک انفجار فضایی در نزدیکی زمین
کشف شواهدی از یک انفجار فضایی در نزدیکی زمین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از محققان بین المللی با بررسی برف های قطب جنوب شواهدی از گرد و غبار میان ستاره‌ای را کشف کردند که گواهی روشنی از یک انفجار فضایی در نزدیکی زمین است

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از محققان بین المللی با بررسی برف های قطب جنوب شواهدی از گرد و غبار ابرنواخترها کشف کردند.

نتایج این تحقیق در مجله علمی  Science Alert منتشر شده است.

تجزیه و تحلیل برف های قطب جنوب نشان داد که ایزوتوپ بسیار نادر گرد و غبار بین ستاره ای که طی 20 سال گذشته به زمین رسوب کرده است، حاوی آهن 60 می باشد.

کشف شواهد انکار ناپذیر حیات در زیر یخ‌های قطب جنوب - اسپوتنیک افغانستان
کشف شواهد انکار ناپذیر حیات در زیر یخ‌های قطب جنوب

دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا تصمیم گرفتند این فرضیه را آزمایش کنند که این ماده در اثر انفجار ابرنواخترها به میان آمده است. طی این پژوهش محققان حدود 1100  پوند از برف های تازه در ایستگاه  Kohnen در قطب جنوب را به مونیخ منتقل کردند. البته حداکثر عمر این برف ها 20 سال بود.

 منظومه شمسی غیر از خورشید، سیارات، ماه ها و سیارک ها اجسام دیگری نیز دارد. این منظومه مملو از گرد و غباری با منبع بین ستاره ای است.

در همین راستا گروهی از محققان استرالیایی، آلمانی و اتریشی سعی کردند با بررسی برف های قطب جنوب نشانی از این نوع گرد و غبار روی زمین بیابند تا بتوانند به درک بهتری از محیط منظومه شمسی دست یابند.

این نمونه برف در آزمایش ذوب و پس از گذر از یک فیلتر تبخیر شد تا ذرات غبار و میکروشهاب سنگ های آن جمع آوری شود.

محققان غبار را سوزاندند و سپس آن را درون یک طیف سنج شتاب دهنده قرار دادند. این روش یون های باردار در نمونه تولید کرد. سپس یون ها از آهنربا گذر کردند و در مرحله بعد به یک شتاب دهنده ذرات ارسال شدند. این روند به محققان اجازه داد تا فقط ایزوتوپ های اتمی خاصی را بررسی کنند.

آنها امیدوار بودند که ایزوتوپ آهن-60 را پیدا کنند که توسط ستاره های در حال انفجار منتشر می شود و عمر طولانی دارد. اما ممکن است این ایزوتوپ از منابع دیگری نیز منتشر شود.

آنها نسبت ایزوتوپ‌های موجود در نمونه‌ها را با نسبت ایزوتوپ‌های منتشر شده از منابعی غیر از گرد و غبار بین ستاره‌ای بررسی کردند. نتیجه آزمایش‌ها نشان داد این گرد و غبار به ابرنواخترها تعلق دارند.

 ایزوتوپ معمولاً در رسوبات اعماق دریا و بقایای فسیل شده باکتریها یافت می شود و نشانه از انفجار ابرنواختر است که در مجاورت منظومه شمسی حدود 1.7 تا 3.2 میلیون سال پیش پدید آمده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала