امریکا به دنبال بهانه برای خروج از پیمان استارت است

© AP Photo / Bob Daugherty امریکا به دنبال بهانه برای خروج از پیمان استارت است
 امریکا به دنبال بهانه برای خروج از پیمان استارت است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از مقامات سابق وزارت خارجه امریکا با اشاره به خروج دولت ترامپ از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میانبرد با روسیه (INF)، تأکید کرد که واشنگتن هم‌اکنون به دنبال بهانه برای خروج از پیمان استارت می‌باشد.

به گزارش اسپوتنیک،‌ توماس کانتریمن، دستیار وزیر خارجه پیشین امریکا در امور مربوط به امنیت بین‌الملل و ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی در گفت‌وگو با اسپوتنیک تأکید کرد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به دنبال بهانه‌ای برای خروج از پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی یا استارت می‌باشد.

خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از یکی از مقامات دولت امریکا گزارش کرد که کاخ سفید معتقد است که اقدام روسیه در تولید راکت های مافوق صوت کروز، مسئله تمدید پیمان استارت را زیر سؤال می‌برد.

کانتریمن با اشاره به این استدلال مقامات کاخ سفید تصریح کرد که هر سه کشور امریکا، چین و روسیه در حال تولید تسلیحات مافوق صوت هستند و بنابراین این دلیل خوبی برای خروج از تنها پیمان باقیمانده در زمینه کنترل تسلیحات نسیت .

 امریکا خواهان توافق قرارداد کنترول تسلیحاتی با روسیه شد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا خواهان توافق قرارداد کنترول تسلیحاتی با روسیه شد

امریکا پیش از این در اواسط ماه سرطان، با متهم کردن مسکو، از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه (INF) خارج شد و پس از آن نیز روسیه نیز از این پیمان خارج شد.

کانتریمن در ادامه از واشنگتن و مسکو خواست تا به طور جدی در مذاکرات برای تمدید پیمان استارت مشارکت کنند و انواع جدید تسلیحات را نیز در آن وارد کنند.

پیمان استارت-3، در سال 2010 به امضا درآمده است و در حال حاضر تنها پیمان کنترل تسلیحاتی میان روسیه و امریکا است که همچنان پابرجا است و در فبروری 2021 منقضی می شود و تاکنون دولت امریکا هیچ‌ گونه بیانیه‌ای درباره حضور یا عدم حضور در این پیمان کنترل تسلیحاتی بیان نکرده است.

پیش از این، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود، احتمال عدم تمدید این معاهده به واسطه نقص‌های آن وجود دارد اما روسیه به طور مداوم تأکید کرده است که آمادگی دارد درباره این پیمان با امریکا وارد مذاکره شود.

گفتنی است، ترامپ اخیراً تأکید کرد که در صدد است بر روی یک توافق سه جانبه تسلیحاتی با روسیه و چین وارد مذاکره شود که پکن چنین پیشنهادی را رد کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала