سپیدار: امریکا با حکومت افغانستان هم توافقنامه امضا می‌کند

© Photo / Facebook/MRسپیدار: امریکا با حکومت افغانستان هم توافقنامه امضا می‌کند
سپیدار: امریکا با حکومت افغانستان هم توافقنامه امضا می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان تایید می‌کند که همزمان با امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، واشنگتن با دولت افغانستان هم یک توافقنامه تازه را به امضاء می‌رساند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانانیوز، ریاست اجرائیه می‌گوید که در توافقنامه امریکا با حکومت، تأکید خواهد شد که حکومت افغانستان از توافقنامه صلح امریکا و طالبان باخبر است و این توافقنامه در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته است.

به گفته مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه، پس از امضای این دو توافقنامه، گفتگوهای بین‌الافغانی از بهر توافق سیاسی و آتش‌بس آغاز خواهد شد.

زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: امریکا در تلاش رسیدن به یک توافقنامه "با عزت و دایمی" در افغانستان است

آقای رحیمی، می‌گوید: «تأکیدی است بر تعهدات دو جانبه که میان امریکا و افغانستان وجود دارد و تاکید روی این که دولت افغانستان به عنوان دولت مستقل و نماینده حکومت و مردم افغانستان از توافقنامه‌ای که امریکا با طالبان امضا می‌کند مطلع است و این توافق‌نامه در هم‌آهنگی با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد».

حالا که امریکا تنها با گروه طالبان توافقنامه امضا نمی‌کند بل با حکومت افغانستان هم یک توافقنامۀ تازه را امضاء خواهد کرد؛ توافقنامه‌های که حکومت می‌گوید متن آن را در اختیار دارد. اما در توافقنامه امریکا با حکومت افغانستان چه آمده است؟

منابع آگاه از متن این توافق‌نامه، می‌گویند که خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان، لغو تمامی قراردادهای امریکا با حکومت افغانستان، آزادی 35 هزار زندانی طالب و از بین رفتن تمامی پایگاه‌های نظامی نیروهای خارجی در افغانستان از درشت‌ترین موارد این توافقنامه اند.

به گفته منابع آگاه، قرار است توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان در ماه اگست سال روان میلادی امضاء شود و واشنگتن هم پذیرفته است که طالبان زیر نام امارت اسلامی در پای این توافقنامه امضاء کنند.

با این همه حکومت افغانستان و منابع نزدیک به طالبان هر دو می پذیرند که گفتگوهای بین‌الافغانی پس از امضاء توافقنامه‌های جداگانه امریکا با طالبان و حکومت افغانستان آغاز خواهد شد؛ مذاکرات که به گفته حکومت، روی توافق سیاسی و آتش‌بس خواهد چرخید، اما به گفته منابع نزدیک به طالبان، در نخست نوعیت آینده نظام سیاسی و شکل‌گیری کمیسیون تسوید قانون اساسی و پس از آن، آتش‌بس محور گفتگو خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала