نگرانی سفیر افغانستان در قطر از دسیسۀ احتمالی زیر نام گفت‌و‌گوهای صلح

© Photoنگرانی سفیر افغانستان در قطر از دسیسۀ احتمالی زیر نام گفت‌و‌گوهای صلح
نگرانی سفیر افغانستان در قطر از دسیسۀ احتمالی زیر نام گفت‌و‌گوهای صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالحکیم دلیلی، سفیر افغانستان در قطر می‌گوید که از جزئیات گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان آگاهی ندارد و از دسیسه احتمالی زیر نام گفت‌وگوهای صلح نگران است.

به گزارش اسپوتنیک، آقای دلیلی، در یک گفت‌وگوی ویژه با آریانا نیوز، از امریکا خواسته است که جزئیات گفت‌وگوهای صلح را با حکومت افغانستان شریک سازد.

آقای دلیلی، می‌گوید: «من در جریان نیستم، من هم این خبر را از رسانه شنیده ام در دور هشتم که آقای خلیلزاد به اینجا آمد من با وی در دوحه دیدار کردم چیزیکه را خواست من با آقای خلیلزا مطرح کردم».

 دانش: مذاکرات حکومت و طالبان پس از انتخابات از سر گرفته می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
دانش: مذاکرات حکومت و طالبان پس از انتخابات از سر گرفته می‌شود

در همین حال، آقای دلیلی، بر مالکیت و رهبری افغان‌ها در روند گفت‌وگوهای صلح تأکید دارد و از کشورهای دخیل در این روند می‌خواهد تا موقف و نگرانی حکومت افغانستان را در ارتباط با این موضوع مدنظر داشته باشند.

آقای دلیلی، می‌افزاید: «ما نگران استیم موقف ما از پیش از واضح است این کوشش‌ها زمانی نتیجه می‌دهند که گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان آغاز شود و حکومت در تمام جزئیات این گفت‌وگوها دخیل باشد».

این دیپلومات بلند پایه افغانستان در قطر، از ایالات متحده امریکا می‌خواهد تا نگرانی‌های حکومت افغانستان در پیوند به این گفت‌وگوها را در نظر داشته باشد. وی همچنان می‌افزاید که متن توافق‌نامه احتمالی میان امریکا و طالبان نیز  با وی شریک ساخته نشده است.

از سویی هم، آقای دلیلی تأکید می‌کند که انتخابات تنها راه حل موفقیت‌آمیز چالش‌ها در افغانستان است و طالبان باید به این اصل احترام بگذارند و از همین طریق برای به دست آوردن و سهیم شدن در قدرت در افغانستان تلاش کنند.

آقای دلیلی، اظهار می‌دارد: «ما از طالبان توقع داریم که با ملت خود یکجا شوند و برای شریک شدن در قدرت یک یک نامزد از خود را در انتخابات پیش کنند و از طریق انتخابات اگر ملت آنان را انتخاب کرد هیچ مشکلی وجود ندارد».

این در حالی است که در دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان، روی مسایل تخنیکی این روند بحث شد و روی امضای یک توافق‌نامه احتمالی هم تأکید صورت گرفته است، اما شیرمحمد عباس ستانکزی، رئیس گروه گفت‌وگوکننده طالبان، در قطر به آریانانیوز می‌گوید که حکومت افغانستان دست نشانده است و آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала