آیا جنگ در شمال افغانستان از سوی شهروندان ایرانی و پاکستانی مدیریت می‌شود؟

© Sputnikآیا جنگ در شمال افغانستان از سوی شهروندان ایرانی و پاکستانی مدیریت می‌شود؟
آیا جنگ در شمال افغانستان از سوی شهروندان ایرانی و پاکستانی مدیریت می‌شود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع محلی در ولایت فاریاب از مدیریت جنگ توسط شهروندان خارجی خبر می دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، منابع محلی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب می‌گویند که جنگ ولایت‌های شمالی توسط ۱۲ شهروند ایرانی و چهار شهروند پاکستانی از مربوطات ولسوالی قیصار مدیریت می‌شود. اما یک منبع امنیتی در شمال می‌گوید، که جنگ ولایت‌های شمالی توسط یک جنرال بازنشسته ارتش پاکستان به نام شیخ مطیع‌الله مدیریت می‌شود که مقیم ولسوالی‌های المار و قیصار ولایت فاریاب است.

تلفات سنگین طالبان در ولایت فاریاب - اسپوتنیک افغانستان
تلفات سنگین طالبان در ولایت فاریاب

حاجی رحمت‌الله، ولسوال قیصار ولایت فاریاب، روز جمعه، بیست‌وپنجم اسد، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی این ولسوالی، گفت که حدود ۱۶ نفر از شهروندان پاکستانی و ایرانی در مربوطات این ولسوالی جابه‌جا شده‌اند و جنگ ولایت‌های شمالی را مدیریت می‌کنند.

ولسوال قیصار، از شهروندان پاکستانی و ایرانی به نام «شیخ‌ها» یاد کرد.

اتهام همکاری پاکستان و ایران و حضور شهروندان این دو کشور در جنگ‌های افغانستان و حمایت این کشورها از گروه طالبان خبر تازه‌ای نیست و در گذشته نیز این دو کشور به همکاری با گروه طالبان متهم شده‌اند.

یک مقام‌ امنیتی دیگر در شمال نیز تأیید می‌کند، که یک شهروند ایرانی عضو طالبان در اوایل بهار امسال در درگیری با نیروهای ارتش در ولسوالی خواجه‌‌سبز‌پوش ولایت فاریاب کشته شده بود.

این منبع هرچند حضور طراحان ایرانی جنگ شمال را تأیید نمی‌کند، اما می‌گوید که شهروندان اوزبیکستانی، پاکستانی و افراد چچنی‌ در ولسوالی‌های ولایت فاریاب حضور دارند و در کنار گروه طالبان می‌جنگند. این منبع هم‌چنان می‌گوید، که جنگ شمال توسط یک جنرال بازنشسته ارتش پاکستان به نام شیخ مطیع‌الله مدیریت می‌شود و این جنرال میان ولسوالی‌های المار و قیصار فاریاب در گشت و گذار است.  

بااین حال، ولسوال قیصار ولایت فاریاب حکومت مرکزی را به عدم همکاری و بی‌توجهی به وضعیت امنیتی ولسوالی قیصار متهم می‌کند. به گفته او، در حالی که شهروندان ایرانی و پاکستانی جنگ قیصار و شمال را مدیریت می‌کنند، حکومت مرکزی و محلی، نیروهای کمکی به ولسوالی قیصار اعزام نکرده‌اند. او تصریح کرد که چرخبال‌های ارتش در چند مورد تنها پس از پایان درگیری به ولسوالی قیصار رسیده‌اند.

حاجی رحمت‌الله شمار نیروهای دولتی را در ولسوالی قیصار ناکافی توصیف کرد و گفت که نگران وخامت اوضاع در این ولسوالی است.

این در حالیست، که یک‌شنبه‌شب گذشته پنج نیروی امنیتی در حمله طالبان به مرکز ولسوالی قیصار کشته شده‌اند. این نیروها هدف یک کمین گروه طالبان در منطقه حیدرخانه از مربوطات ولسوالی قیصار قرار گرفته‌ است. ولسوال قیصار می‌گوید که نیروهای امنیتی متشکل از خیزش مردمی و پولیس هنگامی که برای کمک به مرکز ولسوالی قیصار در حرکت بودند، با کمین گروه طالبان برخوردند. حاجی رحمت‌الله گفت که در این کمین پنج تن از نیروهای امنیتی کشته و هفت نیروی دیگر زخمی شده‌اند.

یادآوری می کنیم، که ولسوالی قیصار از ولسوالی‌های پرجمعیت و وسیع ولایت فاریاب است که با ولایت‌های بادغیس و غور مرز مشترک دارد. ولایت‌های شمالی که در گذشته از امنیت نسبی برخوردار بودند، در سال‌های اخیر دست‌خوش ناآرامی‌های گسترده شده‌اند. پیش‌تر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری نیز وضعیت امنیتی شمال را نگران‌‌کننده خوانده بود. او گفته بود که هزاران جنگ‌جوی گروه طالبان برای پیش‌برد جنگ در شمال مأمور شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала