صنعت آهنگری در آستانه نابودی

© Sputnik / Zuhal Sarhadمزار
مزار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ولایت بلخ صنعت آهنگری روزگاری از رونق خاصی برخوردار بود، اکنون این صعنت با رکود روبه رو شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از سلام وطندار، صنعت آهنگری از دیر باز در افغانستان رواج داشته است که حرفه را با سبک و مهارت خاصی به پیش برده اند.

طراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
طراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان + ویدیو

ساخت ظروف مسی و آلمینومی به اندازه در این حرفه زیبا طراحی می شد که حتی خارجی ها از آنها استفاده می کردند، اما با وجود بازار آزاد و ورود لوازم خارجی به بازارهای کشور، این حرفه را به نابودی مواجه کرده است، که رکود بازار حرفه آهنگری در ولایت بلخ یکی از نمونه آن است.

شماری از آهنگران ولایت بلخ می گویند که آنان در سال گذشته تیشه،تبر، چکش، بیل و برخی ابراز آهنی دیگری را می ساختند، اما در حال حاضر به علت کمرنگ شدن این حرفه، تنها لوازم فرسوده را ترمیم می کند.

مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی بلخ نیز از رکود صنعت آهنگری در ولایت می گویند که هیچ آهنگری در بلخ باقی نمانده است و تنها چند دکانی که به نام آهنگری وجود دارند، لوازم فرسوده را ترمیم می کنند.

عبدالرسول یاردم، مسئول مطالعات بازار کار ریاست کار و امور اجتماعی بلخ نیز از علت رکود صنعت آهنگری را واردات لوازم خارجی به کشور عنوان می کند.

با این همه آهنگران بلخ می گویند، اگر حکومت جلو واردات لوازم کم کیفیت خارجی را به بازارهای کشور نگیرد، صنعت آهنگری در افغانستان به گونه کامل نابود خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала