عملیات نگهبان: کدام کشورها برای جنگ در تنگه هرمز آماده هستند؟

© AFP 2023 / Ebrahim Norooziعملیات نگهبان: کدام کشورها برای جنگ در تنگه هرمز آماده هستند؟
عملیات نگهبان: کدام کشورها برای جنگ در تنگه هرمز آماده هستند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملوانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با استفاده از یک نوار ویدئویی راندان کشتی جنگی بریتانیایی با قایق هایی را در امتداد تنگه هرمز نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک،این آبها بین خلیج عمان و خلیج فارس به عنوان یک منطقه پرخطر شناخته می شوند.  اوضاع دراین منطقه پس از آنکه واشنگتن از تمام کشور ها خواست كه نیرو های دریایی شان را  در برابر تهران متحد كنند، متشنجتر شد.              

اکنون مهمترین مسیر تجارتی جهان می تواند دوباره تبدیل به یک تئاتر عملیاتی شود. اوضاع در دریاهای دوردست جنوبی به روسیه نیز ارتباط دارد.

یکماه پیش امریکا اعلام کرد به دنبال تشکیل ائتلافی است که تضمین کننده امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و تنگه باب المندب باشد، یکی در جوار ایران و دیگری در نزدیکی یمن.

ایران مسئولیت حفظ نظم در تنگه هرمز را به عهده گرفت - اسپوتنیک افغانستان
ایران مسئولیت حفظ نظم در تنگه هرمز را به عهده گرفت

 

بریتانیا اخیرا در جریان یک کنفرانس بین‌المللی در بحرین موافقت کرد که به این مأموریت بین‌المللی بپیوندد تا همکاری‌های دریایی را بین کشورهای منطقه افزایش دهد. بریتانیا پیشنهاد داده تا رهبری یکی از کارگروه های دریایی را نیز بر عهده بگیرد.

 این مأموریت دریایی قرار است هماهنگی بین نظامیان کشورهای مختلف و حمل و نقل تجاری را افزایش دهد.

بریتانیا گفته تلاش می‌شود در این ماموریت از کشتی‌هایی که در منطقه حضور دارند استفاده شود.

اما اکنون با پیوستن بریتانیا به "ائتلاف نظامی امریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس"، مشخص نیست که آیا ائتلاف اروپایی جداگانه‌ای نیز تشکیل خواهد شد یا نه.

آنگونه که بریتانیا می‌گوید این مأموریت دریایی قرار است هماهنگی بین نظامیان کشورهای مختلف و حمل و نقل تجاری را افزایش دهد.

تنگه هرمز یکی از مهمترین، مسیرهای تجاری جهان است. تقریباً 40 درصد نفت جهان هر روز از طریق آن حمل می شود و هرگونه محدودیتی در حرکت تانکرها می تواند بحران انرژی جهانی را به وجود آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала