امضایی توافق نهایی مرحله انتقالی و سند قانون اساسی در سودان

© AFP 2023 / ASHRAF SHAZLY امضایی توافق نهایی مرحله انتقالی و سند قانون اساسی در سودان
امضایی توافق نهایی مرحله انتقالی و سند قانون اساسی در سودان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از مدت‌ها درگیری در سودان، امروز (شنبه) توافق سیاسی میان شورای نظامی انتقالی و گروه‌های ائتلاف آزادی و تغییر در خارطوم با حضور مقاماتی از سایر کشورها امضا شد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اسکای نیوز، گروه‌های آزادی و تغییر سودان و شورای نظامی انتقالی که اخیراً به صورت اولیه توافق سیاسی و سند قانون اساسی را امضا کرده بودند، امروز این توافقات را در مراسمی و به صورت نهائی با حضور مقاماتی از سایر کشورها امضا کردند.

محمد دقلو به نمایندگی از شورای نظامی انتقالی و احمد ربیع، به نمایندگی از ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر دو سند سیاسی و قانون اساسی را امضا کردند.

وقوع کودتای نافرجام در سودان - اسپوتنیک افغانستان
وقوع کودتای نافرجام در سودان

رئیس‌جمهور سودان جنوبی، رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، نخست‌وزیر اتیوپیا، نخست‌وزیر مصر، وزیر خارجه بحرین و وزیر مشاور عربستان در امور خارجه از جمله مقاماتی بودند که برای حضور در مراسم امضای توافق سیاسی و سند قانون اساسی میان شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر وارد خارطوم شدند.

اسکای نیوز گزارش داد که هیات‌های عربی و بین المللی عالی رتبه‌ای در مراسم امضای تاریخی توافق سیاسی و سند قانون اساسی حضور یافتند.

این شبکه تاکید کرد که جشن‌های خیابانی در سودان در پی امضای این سند برپا شده است.

در تاریخ 13 اسد ماه، شورای نظامی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر  به صورت اولیه سند قانون اساسی را در خارطوم امضا کردند. این سند را از طرف شورای نظامی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) و از طرف گروه‌های آزادی و تغییر «احمد الربیع» امضا کرد. 

منابع آگاه گفته بودند، 18 اگست (فردا) تشکیل شورای حاکمیتی اعلام می‌شود که قرار است طی دوره گذار سه ساله کشور را اداره کند و این دوره به برگزاری انتخابات ختم شود.

طبق گفته منابع، همچنین قرار است نخست وزیر 20 اگست تعیین شود و دولت اولین نشست خود را در 28 اگست برگزار کند. در عین حال، اولین نشست مشترک کابینه و شورای حاکمیتی در اول سپتمبر برگزار خواهد شد.

کودتای نظامی در سودان در تاریخ 11 ماه اپریل در پی اعتراضات چهار ماهه مردمی صورت گرفت. عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در جریان کودتا از قدرت برکنار شد. شورای نظامی انتقالی قدرت را به دست گرفت. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала