رفتن یا ماندن: ابهام و تناقض آشکار در سیاست امریکا

© AFP 2023 / Wakil Kohsar بعد از خروج امریکا از افغانستان مبارزه روسیه و چین به خاطر نفوذ در منطقه آغاز میشود
بعد از خروج امریکا از افغانستان مبارزه روسیه و چین به خاطر نفوذ در منطقه آغاز میشود  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالیکه ایالات متحدۀ امریکا دربارۀ خروج نیروهایش از افغانستان با طالبان مذاکره می‌کند، شماری از مقامات این کشور از جمله جنرال میلر از ماندن در افغانستان حرف می‌زنند.

شماری از نمایندگان مجلس و تحلیل گران سیاسی افغانستان معتقد است که توافقنامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان یک کاغذ بی ارزش است و قدرت‌ها در پی منفعت شان استند.

آنان تاکید می کنند، که نیروهای خارجی به ویژه امریکایی‌ها هیچگاه افغانستان را ترک نمی کنند بلکه برای تامین منافع شان تلاش ها را انجام می دهند تا طالبان را تحت کنترل بیاورند.

اما در این میان برخی از نمایندگان مجلس تاکید می کنند، که قدرت های بزرگ هیچگاه به معاهدات و توافقنامه های پابند نیست و آنان تنها اهداف و منافع شان را در کشور دنبال می کنند.

رمضان بشردوست نماینده مردم در مجلس نمایندگان می گوید، که حکومت گذشته نشان داده اند که توافقنامه ها اندازه یک دانه نخود هم ارزش نداشته و تنها یک کاغذ بوده است.

«برای قدرت های بزرگ موافقنامه و معاهدات ارزش ندارد و هرگاه منفعت اش نباشد ترک میکنند و اگر منفعت شان باشد، باقی می مانند و حالا هم توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان اگر به منفعت امریکا باشد خود در غیر صورت یک کاغذ بی ارزش است و اندازه یک نخود هم ارزش ندارد».

میلر: نیروهای خارجی برای دفاع از مردم در کنار نیروهای افغان باقی می‌مانند - اسپوتنیک افغانستان
میلر: نیروهای خارجی برای دفاع از مردم در کنار نیروهای افغان باقی می‌مانند

این نماینده مردم در مجلس نمایندگان به صحبت های اخیر رییس جمهور امریکا اشاره کرده، می گوید که آقای ترامپ در سخنرانی خود گفته است که در افغانستان پولیس فرستاده است نه عسکر.

وی به نقل از رییس جمهور امریکا می گوید، که اگر امریکا واقعا بخواهد جنگ را در افغانستان خاتمه دهد در جریان یک هفته میتواند سرنوشت جنگ را تغیر دهد و برنده جنگ باشد.

موصوف اشاره به حملات 2001 امریکایی ها بالای طالبان تاکید می کند، که در آن زمان طالبان را شکست داد که حتا یک پایگاه نظامی نداشت اما حالا هم قوای قوی دارد و هم پایگاه نظامی.

آقای بشردوست می افزاید، که ایالات متحده امریکا در برابر تروریزم در افغانستان مبارزه نمی کند بلکه تنها تلاش می کند تا منافع اش را دنبال کرده و به اهداف اش برسد.

اما در این میان احمد رشاد جمالیار استاد دانشگاه در ولایت بلخ به این باور است، که امریکا هیچگاه افغانستان را ترک نمی کند و این حرف و حدیث ها تنها جنبه کمپاینی و انتخاباتی دارد.

وی می گوید، که امریکا برای رسیدن به اهداف بزرگ و کلان‌اش در منطقه و جهان پایگاه های قوی در افغانستان ساخته است و به این آسانی این کشور (افغانستان) را ترک نمی کند.

«به هیچ وجه امریکا از افغانستان نمیخواهد بیرون شود چون امریکا منافع کلان در منطقه دارد و افغانستان بهترین موقعیت می تواند باشد برای رسیدن امریکا به منافع کلان اش از این‌رو بحث بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان من فکر می‌کنم تنها جنبه کمپاینی و انتخاباتی دارد».

آقای جمالیار تاکید می کند، که ایالات متحده امریکا برای اینکه بالای رقبای سیاسی و رقبای نظامی اش در منطقه و جهان کنترل داشته باشد از اینرو در افغانستان باقی می ماند.

این استاد دانشگاه به گفته های برخی از سیاسیون و مقام های بلند پایه امریکایی اشاره کرده، تاکید می کند که ایالات متحده بارها گفته که افغانستان را ترک نمی کند.

احمد رشاد جمالیار به این باور است، که اگر تفاهمنامه‌ی صلح هم میان طالبان و امریکا به امضاء برسد با آنهم امریکا نیروهایش را در افغانستان نگه می دارد.

موصوف می افزاید، که رهبری ایالات متحده بارها گفته است که اگر نیروهای جنگی امریکا نیز از افغانستان بیرون شود اما نیروهای کشفی و استخبارتی برای مدت زیای باقی می ماند.

«اظهارات سیاسیون امریکا بیشتر در پی این است که طالبان را وادار بسازد که در پروسه صلح بیایند و از این طریق کنترل طالبان را بدست بیگیرند و اگر آنهم صلح شود نیروهای کشفی و استخبارتی امریکا در افغانستان باقی می ماند و امریکا این نیروها را نگه میدارد تا خطرات از افغانستان و گروه های که در افغانستان فعال است، متوجه امریکا نشود».

با این حال غلام ربانی فیاض تحلیل گر مسایل سیاسی افغانستان نیز معتقد است، که امریکایی ها همه نیروهایش را از افغانستان بیرون نمی سازد بلکه شماری اندک آنان را ممکن بیرون خواهد کرد.

وی به توافقنامه ی صلح امریکا با گروه طالبان نیز اشاره کرده، می گوید که اگر این توافقنامه هم نهایی شود و امارات اسلامی طالبان به رسمیت شناخته شود بازهم امریکایی ها افغانستان را ترک نمی کنند.

«توافق میان طالبان و ایالات متحده که اگر چند روز بعد نهایی هم شود مشخصآ بیرون شدن شماری از نیروهای امنیتی تذکر رفته است، بیرون شدن کامل نیروها نیست بلکه طالبان به عنوان امارت اسلامی به رسمیت شناخته می شود 6 هزار نیرو امریکایی از افغانستان احتمالا بیرون خواهد شد».

از سوی هم این تحلیل گر مسایل سیاسی افغانستان تاکید می کند، که ایالات متحده امریکا با توافق صلح با طالبان می خواهد که امتیازات بیشتر را کسب کند و کنترل اش را بالای طالبان بوجود بیاورد.

آقای فیاض می افزاید، که طالبان هم اکنون وابستگی به کشور پاکستان و برخی از کشورهای همسایه دارد از اینرو امریکا میخواهد کنترل اش را بالای این گروه بوجود بیاورد.

«روی دیگر سکه این است که توافق میان امریکا و طالبان صورت میگیرد امریکایی منفعت دارد میخواهد با امیتاز دادن و شناخت امارات اسلامی یک تاثیر گذاری بالای طالبان داشته باشد».

این در حالیست، که قرار است به زودی توافقنامه صلح افغانستان میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان به امضا برسد و سرنوشت جنگ افغانستان یک طرفه گردد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала