غازی امان الله کی بود؟

© Photo / Twitter/Nooraialkaliwalامان الله خان
امان الله خان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاه امان الله مشهور به غازی امان الله، فرزند امیر حبیب الله خان از خاندان بارکزی بود، که در سال 1892 میلادی در ولسوالی پغمان ولایت کابل دیده به جهان گشود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، شاه امان الله خان تحصیلات اش را در کورس افسری ادامه و روابطه نزدیکی به ارتش داشت.

امان الله خان - اسپوتنیک افغانستان
صفحه ای از تعاملات سیاسی یک قرن پیش در افعانستان و ماواری آن که سیاست خارجی امان الله خان را مطابق به شرایط زمان رقم زد

بعد از آنکه، حبیب الله ، در سال 1918 میلادی در ولایت لغمان ترور، او در بیست و هشتم فیبروی سال 1919 میلادی به قدرت رسید و سلطنت اش را اعلام کرد.

در سوم می سال 1919 میلادی نیروهای افغان با عبور از مرز افغانستان و هند بریتانیوی در دره خیبر شهرک کوچ باغ را در منطقه قبایل تصرف کردند.

این حمله به دستور شاه امان الله خان انجام شد که خود آغاز زنگ جنگ سوم افغان و انگلیس بود که سه روز بعد هند بریتانیوی در ششم می به افغانستان اعلان جنگ داد و شاه نیروهای تازه نفس را به منطقه فرستاد.

بعداز این پیروزی شاه غازی امان الله خا استقلال افغانستان را اعلام کرد که از این روز به عنوان روز تاریخی در تاریخ افغانستان ثبت شد.

محمد داوود راوش، استاد دانشگاه، می گوید، «گرفتن آزادی و استقلال هم‌راه بود با چند تحول جهانی هم. جنگ جهانی دوم پایان یافته بود، انگلستان قسماً تضعیف شده بود و هند بریتانیوی دیگر با آن عظمت و قوت نبود. هم‌زمان با آن، شاه امان الله در سه جبهه جنگ را بسیار خوب تنظیم کرد. تقریباً هشتاد هزار مسلح قبایلی در عقب جبهه همراه‌اش بود.»

مهم‌ترین تحولات امانی عبارت از برگزاری لویه جرکه و تصویف نخستین قانون اساسی، از میان رفتن برده داری، استقرار نظام شاهی مشروطه، اجباری شدن آموزش، آوردن اصلاح در نظام مالی، ممنوع شدن کار اجباری، افزایش چشم گیر روزنامه نگاری و فرستادن شماری از دانشجویان به خارج از کشور می توان نام برد.

امان روند اصلاحات امانی در زمینه های اجتماعی به واکنش های زیادی سنتی و محافظه کار روبرو شد، که این روند شورش گرها را در برابر سلطنت اش نیز فراهم کرد تا اینکه شاه امان الله در سال 1929 میلادی مجبور به ترک قدرت شد.

امیر امان الله خان - اسپوتنیک افغانستان
یک زوج بلخی با پوشیدن لباس‌های شبیه شاه امان الله و ملکه ثریا، مراسم عروسی شان را جشن گرفتند

حلیم تنویر، مورخ و روزنامه نگار، می گوید، «با وجودی که انگلیسی ها نمی خواست که امان الله خان به شکل مستقل عمل کند به این خاطر از حساسیت های دینی استفاده کردند و ریفورم های او را به عنوان خلاف کار های اساسی اسلام اعلان کردند و امان الله خان مجبور شد که کشور را ترک کند.»

غازی امان الله خان بعد از کناری گیری از قدرت به ایتالیا رفت و در آنجا زندگی کرد که سر انجام 26 اپریل سال 1960 میلادی در سویس چشم از جهان بست و پیکرش به افغانستان انتقال یافته در کنار قبر پدرش امیر حبیب الله خان در شهر جلال آبد به خاک سپرده شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала