افزایش دامنه نفوذ داعش؛تهدید بزرگ برای افغانستان و جهان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaافزایش دامنه نفوذ داعش؛تهدید بزرگ برای افغانستان و جهان
افزایش دامنه نفوذ داعش؛تهدید بزرگ برای افغانستان و جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحلیل گران در غرب می گویند که گروه تروریستی داعش، با وجود شکست در سوریه و عراق، می توانند نفوذ خود را کشورهای ضعیف، تقویت کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از لومبرگ،  ناتان سیلز، پروفسور و استاد در کالج حقوق سیراکیوس نیویورک و هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا، می گوید که اگر چه خلافت اسلامی داعش نابود شده است، اما نام گروه داعش در سراسری جهان زنده است.

  شورای امنیت ملی: داعش تهدید جدی به افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
شورای امنیت ملی: داعش تهدید جدی به افغانستان است

این پروفسور می افزاید که این گروه تروریستی در حال دوبارسازی است و در تلاش برای تقویت مواضع خود دارد، اما نه در سوریه و عراق بلکه در کشورهای افریقایی و آسیای جنوب شرقی، در اپریل امسال، تنها 200 نفر از جنگجویان این گروه تروریستی در نیجریه و سریلانکا، کشته شدند.

به گفته مقامات وزارت خارجه امریکا، بیشتر درآمد داعش از فعالیت های غیر قانونی این گروه در عراق و سوریه است، در مناطقی که ذخایر نفتی این کشورها قرار دارد، اما گروه تروریستی در دیگر کشورها از باشنده گان مناطق تحت کنترل شان مالیات دریافت می گیرند. هر چند که این گروه تروریستی مانند گروه تروریستی القاعده درآمد خود از طریق قاچاق انسان، اختطاف، باج گیری، تامین می کنند.

بیشتری از کشورها روی داعش متمرکز شده بودند، در این مدت گروه القاعد موفق به بهبودی شد و حالا دوباره به تهدید جدی تبدیل شده است.

افراطیون این گروه از شروع امسال حملاتی را در پایتخت سومالی، مگادیشو و پایتخت کنیا، نایروبی انجام دادند، همچنان این گروه تروریستی بخشی از شمال غربی سوریه را تحت کنترول دارد.

به گفته تحلیلگران،بسیاری از جنگجویان گروه تروریستی داعش در انتظار اند که چی وقت ترامپ نیروهای اش را از خاور میانه بیرون کند، در این چنین حالتی مبارزه با این گروه تروریستی دشوارتر می شود.

گروه تروریستی داعش در سال 2014 با تصرف مناطقی از سوریه و عراق در سراسری جهان خلافت اعلام کرد، در سال 2017، این گروه 90 فیصد مناطقی تحت کنترل اش را از دست داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала