چرا حکومت افغانستان فهرست هیئت گفتگو کننده اش را به صورت رسمی اعلام نمی کند؟

© ARG - ارگ- FBچرا حکومت افغانستان فهرست هیئت گفتگو کننده‌اش را همگانی نمی کند؟
چرا حکومت افغانستان فهرست هیئت گفتگو کننده‌اش را همگانی نمی کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار از بعد از امضای توافق‌نامه صلح میان گروه طالبان و امریکا، این گروه با نماینده حکومت افغانستان نشست رو در رو برگزار کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، هئیت 15 نفری که دور نخست شرکت خواهد کرد، در فهرست این هیئت بار دیگر از سوی حکومت تغیرات آمده است.

آغاز دور تازه گفتگوهای صلح؛ خلیل زاد راهی کابل شد - اسپوتنیک افغانستان
آغاز دور تازه گفتگوهای صلح؛ خلیل زاد راهی کابل شد

در همین حال، اعضای پیشین دسته گفتگو کننده صلح با طالبان می گویند که حکومت افغانستان از بهر به‌وجود آمدن خلای سیاسی در کشور این فهرست را فاش نمی سازد.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح، می گوید: “حکومت بار دیگر هیئت را جور کرده است و این هیئت در آن تغیرات زیادی آمده است ممکن این بار نام من هم در آن نیامده باشد ولی حکومت برای این که نزاع میان سیاسیون بلند نشود فهرست را علنی نمی‌سازد.”

با این حال، احزاب سیاسی کشور، نمانیده گان آنان در گفتگوها صلح با طالبان شامل فهرست هیئت گفتگو کننده حکومت نباشند نگران اند.

با این وجود، وزارت دولت در امور صلح می گویند که این فهرست شامل سیاست‌گران، فعالان جامعه مدنی، نمانیده زنان میباشد و همچنان حضور قومی نیز در رعایت شده است.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت، اظهار می‌دارد: “دولت افغانستان سه هفته قبل بعد از مشورت های گسترده ذی دخل هیات مذاکره کننده گفتگو های صلح با طالبان را تهیه کرده این هیات از تنوع سیاسی اجتماعی و قومی برخوردار است.”

با این همه، رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در فهرست هیئت گفتگو کننده قرارد از علنی نشدن فهرست از سوی حکومت شاکی است.

آقای حکمتیار، می‌گوید: “در این هیئت از حزب هم نماینده وجود دارد اما حکومت در کار کندی می‌کند و باید هرچه زودتر باید نام هیئت گفت‌وگوکننده را علنی سازد.”

منابع می گویند که فهرست هیئت گفتگوکننده را حکومت با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور تاکنون شریک نکرده است، و ریاست اجرائیه در مورد نمی خواهد چیزی بگوید. اما خبرهای نشر شده حاکی از آن است که از حزب اسلامی شاخه حکمتیار، غیرت بهیر و از حزب جنبش ملی، باتور دوستم نام های شان در فهرست گفتگوکننده قرار گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала