در عقب موافقت نامه همکاری نظامی-بحری بین روسیه و ایران چه قرار دارد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency/Erfan Kouchari / در عقب موافقت نامه همکاری نظامی-بحری بین روسیه و ایران چه قرار دارد؟
در عقب موافقت نامه همکاری نظامی-بحری بین روسیه و ایران چه قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روز دوشنبه، 5 اگست، قوماندان نیروهای بحری ایران دریاسالار حسین خانزادی راجع به امضای موافقت نامه «محرم» نظامی با روسیه اعلام داشت. او خبر داد که برخی مواد این موافقت نامه محرم می باشند، اما بطور کل متوجه توسعه همکاری بین دو کشور می باشد و افزود که چنین موافقت نامه برای اولین بار در تاریخ مناسبات ایران و روسیه عقد شده است.

صالح محروس محمد در نشریه Al Mayadeen (لبنان) می نویسد، اعلامیه قوماندان نیروهای بحری ایران راجع به عقد موافقت نامه «محرم» با روسیه بعد از آن ایراد شد، وقتیکه برای اولین بار بعد از جنگ دوم جهانی ایران به روسیه اجازه استقرار طیارات بمبارد استراتژیک در پایگاه هوایی همدان و استفاده از آن به مثابه پایگاه برای واردآوردن ضربات بر خاک سوریه داد. در عقب این موافقت نامه چه قرار دارد؟ آیا این موافقت نامه متوجه حمایت ایران علیه حضور امریکا در خلیج فارس می باشد؟ و، شاید، عقد موافقت نامه برای استفاده از پایگاه هوایی همدان برای واردآوردن ضربات بر خاک سوریه ضروری می باشد؟

قوای بحری روسیه - اسپوتنیک افغانستان
تطبقات مشترک قوای بحری روسیه و ایران در تنگه هرمز

دریاسالار حسین خانزادی اعلام داشت که موافقت نامه را با وزارت دفاع روسیه از طرف ستاد کل نیروهای مسلح ایران امضا کرده است. به گفته وی، این توافق "نقطه عطف" در همکاری های نظامی بین تهران و مسکو است. برخی از مواد این توافق طبقه بندی می شوند، اما به طور کلی هدف آن گسترش همکاری های نظامی بین دو کشور است. بخشی از توافق های ایران و روسیه شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با هدف گسترش همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور است. قوماندان نیروهای بحری ایران گفت: طرفهای روسی و ایرانی در حال مذاکره برای تقویت همکاری در حوزه دفاعی در دریای خزر هستند، اما هیچگونه جزئیاتی را افشا نکرد. وی همچنین تأکید کرد که مذاکرات در چارچوب اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و موافقت نامه هایی که پیش از این بین آنها امضا شده است، انجام می شود. او همچنان در مورد آخرین اتفاقات در منطقه گفت: "این نمایشنامه که توسط قدرتهای مختلف به سرپرستی ایالات متحده و انگلیس انجام شده است، یک اتهام و فریب خالی است که آنها می خواهند از آن استفاده کنند، تا ثابت کنند که منطقه هنوز ناامن است. تلاش آنها برای اثبات عدم امنیت در منطقه امری پوچ است".

مذاکرات مشاوران امنیت ملی روسیه و ایران روی وضعیت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مذاکرات مشاوران امنیت ملی روسیه و ایران روی وضعیت افغانستان

ایران جهت ایجاد اتحاد قوی با روسیه برای مقابله با فشارهای اقتصادی و نظامی ایالات متحده تلاش می ورزد. امریکایی ها در تلاشند تا ایران را وادار كنند كه از سیاست جاه طلبانه هسته ای خود و توسعه پوتنسیال راکتی خود و همچنین پشتیبانی از حماس و حزب الله لبنان دست بكشد. ایالات متحده همچنین در حال ایجاد پایگاه های نظامی در اطراف ایران است. آیا ایالات متحده می تواند ایران را با سلاح های هسته ای یا غیر هسته ای نابود کند؟ آیا آنها به ایران حمله خواهند کرد؟ واقعیت این است که تا زمانی که جامعه امریکا برخلاف حمله نظامی علیه ایران صحبت میکنند، جنگ امریکا و ایران آغاز نخواهد شد. نظرسنجی های اذهان عامه در ایالات متحده در این باره گواهی میدهند. کشورهای، مانند چین، روسیه، هند و اتحادیه اروپا با حمله امریکا به ایران مخالف هستند. ولی، چهار کشور عربی (لبنان ، سوریه ، عراق و یمن) که در ایران نفوذ دارند، می توانند امنیت اسرائیل را تضعیف کنند که در خط مقدم سیاست دولت امریکا قرار دارد. امریکایی ها بر توسعه توانایی های راکتی ایران نظارت میکنند، زیرا شکست ایالات متحده می تواند به سرآغاز نابودی دولت و سقوط قدرت آن مبدل گردد.

روسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند

جنگ در هشت کشور متحد ایالات متحده در خاورمیانه(عربستان سعودی ، اسرائیل ، بحرین و امارات متحده عربی) آغاز شده که از ضربات بر ایران و کشورهای حامی ایران (عراق ، یمن ، لبنان و سوریه) حمایت میکنند. متوقف شدن صادرات نفت عربی و اختلال در حمل و نقل در خلیج فارس بر اقتصاد بین المللی تأثیر می گذارد. تجارت بین المللی تحت تأثیر این واقعیت است که مناطق خلیج فارس و اقیانوس هند در تقاطع مسیرهای تجارت بین المللی قرار دارند. این درگیری می تواند به سومالی و جیبوتی گسترش یابد که حوزه های نفوذ ایالات متحده، ایران و متحدان آنها محسوب میشوند. کشتی رانی در بحیره سرخ ، کانال سوئز و بحیره مدیترانه متوقف خواهد شد و این امر باعث فلج شدن عمومی مسیرهای تجارت بین المللی شده میتواند. بدترشدن اقتصاد جهانی و احتمال وقوع جنگ جهانی سوم می تواند تمام جهان را نابود کند، زیرا در جنگ جدید از سلاح های هسته ای استفاده خواهد شد. آیا ایران برای مذاکره با آمریکا آماده است؟ کاملاً روشن است که ایران تا زمانی که در محاصره اقتصادی و نظامی ایالات متحده قرار داشته باشد، مذاکرات را پیش نخواهد برد. منافع امریکایی ها چیست؟

تاکید روسیه و چین بر اهمیت دفاع از همکاری با ایران - اسپوتنیک افغانستان
تاکید روسیه و چین بر اهمیت دفاع از همکاری با ایران

ایالات متحده جهت بین المللی ساختن تنگه هرمز از طریق شورای امنیت سازمان ملل تلاش می ورزد، اما چین و روسیه با این مخالف هستند. امریکایی ها با نمایش قدرت نظامی و باج گیری توانسته اند به دستاوردهای خود برسند که برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به بهانه دریافت حمایت از ایران در معرض آن قرار می گیرند. شاید سرانجام عربها و ایران درک كنند كه دشمن واقعی آنها - ایالات متحده و اسرائیل است كه ممكن آنها را به آشتی آینده به رهبری عمان و عراق وادار سازند. امضای موافقت نامه بحری بین ایران و روسیه در باره گسترش همکاری های نظامی در خلیج فارس بین کشورها و حمایت نظامی از تهران از جانب روسیه در جنگ سرد بین ایالات متحده و ایران در این باره گواهی میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала