کمیسیون انتخابات: انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایت‌ها آغاز می شود

© Sputnik / JAKکمیسیون انتخابات: انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایت‌ها آغاز می شود
کمیسیون انتخابات: انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایت‌ها آغاز می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است روند انتقال مواد اساس انتخاباتی، به ولایت تا یک هفته دیگر آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات، اگر نهاد های دخیل در روند انتخابات، انتقال مواد اساس را در زمان معین آن، انجام ندهند، کمیسیون مستقل انتخابات با چالش‌ها جدی روبه رو خواهد شد.

عدم برگزاری انتخابات در دو ولسوالی هرات به دلیل تهدیدهای امنیتی - اسپوتنیک افغانستان
عدم برگزاری انتخابات در دو ولسوالی هرات به دلیل تهدیدهای امنیتی

میرزامحمد حق‌پرست، سخنگوی این کمیسیون، می‌گوید: “انتقالات بر مبنای تعهدات ارگان‌های ذی‌ربط صورت می‌گیرد. اگر ارگان‌های ذی‌ریط در وقت معین انتقالات نکنند کمیسیون با چالش روبه‌رو خواهد شد.”

مواد اساس انتخاباتی شامل: برگه های رای دهی، دستگاه های بایومتریک، فهرست رای دهنده گان وبرگه های نتایج می شود.

مسئولان می گویند که این موادها تا 8 سنبله به ولایت انتقال خواهد شد. در همین حال نهاد ناظر انتخاباتی خواهان تدابیری و پیش‌گیری راه کاری جدی در انتقال مواد اساسی انتخاباتی به ولایت به خاطر جلوگیری از تقلب در روز انتخابات استند.

یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، اظهار میدارد: “انتقال مواد اساس انتقال از کابل به ولایت دوباره به مراکز حایز اهمیت است که مورد دستبرد قرار نگیرد و یا کسانیکه نیت سو استفاده دارند انتقال به موقع باشد و دیگر اینکه   مصئونیت داشته باشند.”

آگاهان امور، از ضعف نظارت نهادهای ملی، جهانی و احزاب سیاسی ابزار نگرانی می کنند. و می گویند که ناظران انتخاباتی نباید در انتظار شریک ساختن معلومات از سوی کمیسیون باشند.

عبدالله احمدزی، رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات، می‌گوید: “باید مواد اساس تحت نظارت دقیق ناظرین ملی و بین المللی و احزاب سیاسی صورت گیرد که متاسفانه این گونه نیست نظارت خیلی ضعیف است.”

با این حال، نامزدان ریاست جمهوری از تقلب و ضعف مدیریت در کمیسیون مستقل انتقاد دارند و نگران شان را از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بیان می دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала