آیا رئيس جمهور غنی به خلیلزاد مشکوک است؟

© Photo / ARG / ARGمحمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی به عملکرد زلمی خلیلزاد اشاره نموده گفت که آقای خلیلزاد از دوستان نزدیک من است و متاسفانه در تعیین زمان دقیق نیست و تاکنون پیشبینی‌هایش دقیق نبوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ به تاز‌گی طلوع نیوز در "برنامه انتخابات ۹۸" با محمد اشرف غنی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وشنود داشت. این مصاحبه برای دو روز سرخط کاربران صفحات فیسبوک بود. بسیاری‌ها ازگفته‌های آقای غنی انتقاد کردند و شمار دیگر بالای گرداننده این برنامه که "لطف‌الله نجفی‌زاد" بود، تاختند و پرسش‌های او را مغرضانه توصیف کردند. نویسنده که این مصاحبه را تاپایان دنبال کرده است، شخص آقای غنی را بسیار پریشان و"عصبی" یافته است. در گذشته‌ها برخی از وزیران کابینه حکومت وحدت ملی گفته بودند که آقای غنی در جلسات کابینه بسیار عصبانی و کم حوصله می‌باشد.

غنی: برای اولین‌بار داکتر‌‌‌ عبدالله خواستار رهایی خلیل الله فیروزی از زندان شد - اسپوتنیک افغانستان
غنی: برای اولین‌بار داکتر‌‌‌ عبدالله خواستار رهایی خلیل الله فیروزی از زندان شد

در این نبشته کوتاه به این موضوع پرداخته خواهد شد که آیا آقای غنی به کارکرد زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در پروسه صلح مشکوک است؟
یکی از پرسش‌ها در این گفت‌وگو این بود که ممکن است ظرف روز‌های آینده امریکا و طلبان به توافق نهایی برسند و پای سندی امضا نیز بکنند.
آقای غنی در پاسخ به پرسش، به عملکرد زلمی خلیلزاد اشاره کرد و گفت که آقای خلیلزاد از دوستان نزدیک من است و متاسفانه در تعیین زمان دقیق نیست و تاکنون پیش‌بینی‌هایش دقیق نبوده است. این‌که منظورش کدام تعیین زمان و پیش‌بینی زلمی خلیلزاد بوده، چیزی نگفت. با شدت گرفتن مذاکرات میان نمایند‌گان گروه طالبان و دیپلمات‌های امریکا، آقای خلیلزاد به طور مشخص چند باری گفت که انتظار داریم روند صلح پیش از برگزاری انتخابات به نتیجه برسد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود. انتخاباتی که روند صلح وحکومت موقت سخت بالای آن سایه انداخته است. افزون بر آقای خلیلزاد، باری وزیر خارجه امریکا به کابل آمد و تاکید کرد که باید پروسه صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان منجر به توافق شود و نیرو‌های امریکایی افغانستان را ترک کنند. اندکی بعد کاخ سفید اعلام کرد نیرو‌های امریکایی پیش از سال ۲۰۲۰ افغانستان را ترک می‌کنند. هیچ شکی نیست که امریکا برای امضای توافق با طالبان در قطر عجله دارند وبنابرین تلاش خواهند کرد که پیش از برگزاری انتخابات با طالبان پای سند توافق امضا کنند. 

غنی: طالبان جزء این مملکت اند، اما تعیین کننده سرنوشت این مملکت نیستند - اسپوتنیک افغانستان
غنی: طالبان جزء این مملکت اند، اما تعیین کننده سرنوشت این مملکت نیستند

آقای غنی در حالی از تعیین زمان زلمی خلیلزاد در پروسه صلح انتقاد می‌کند که در گذشته‌ها شخص او و برخی از مقامات ارشد حکومت از سیاست امریکا در پروسه صلح انتقاد کرده‌اند. از سنبله سال گذشته (۱۳۹۷) که مذاکرات صلح به رهبری آقای خلیلزاد آغازشد، غنی بارها به گونه غیر مستقیم از امریکایی‌ها انتقاد کرد. او پیوسته تاکید کرد که مردم افغانستان خواهان صلح پایدار و باعزت هستند. اکنون هم وقتی صحبت از "امارت" اسلامی طالبان به میان می‌آِید می‌گوید که مردم افغانستان، از نظام "جمهوری" عبور نمی‌کنند. حتمن به یاد دارید که حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی در یکی از سفر‌هایش به واشنگتن بر زلمی خلیلزاد حمله لفظی کرد و گفت که او در پروسه صلح اهداف شخصی دارد و جزئیات این روند را با کابل شریک نمی‌کند. حمله‌ای که روابط کابل و واشنگتن را تیره ساخت. مشاور شورای امنیت گفته بود که خلیلزاد به دنبال ایجاد حکومتی است به رهبری خودش. بسیاری‌ها در این باره تبصره کردند که حمله لفظی آقای محب بالای خلیلزاد به دستور اشرف غنی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که شخص آقای غنی به کار زلمی خلیلزاد در پروسه صلح مشکوک است. از چندی بدین سو با داغ شدن مذاکرات قطر، مبحث تاخیر یا تعویق انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود. چیزی که غنی آن را یک توطئه می‌خواند. گروه طالبان اعلام کرد که مانع برگزاری انتخابات می‌شود و انتخابات تلاشی است برای تخریب صلح. از انتقاد غنی بر زلمی خلیلزاد برمی‌‌آید که طرح تاخیر در برگزاری انتخابات در نشست‌های قطر یا شاید هم در پاکستان مطرح می‌شود. آقای غنی باری گفته بود که طرح حکومت موقت در بیرون از کشور ریخته می‌شود. آقای غنی مخالف مذاکره احزاب سیاسی با گروه طالبان است. واقعیت این است که چند باری که چهره‌های سیاسی با طالبان در مسکو و پاکستان گفت‌وگو کردند، آقای خلیلزاد در هماهنگی آن نقش داشته. اشرف غنی در گفت‌وگو با طلوع نیوز همچنان گفت که امضای سند توافق میان امریکا و طالبان، به این دلیل حیثیت حقوقی ندارد که طالبان یک "گروه" است نه یک دولت.

هشدار اشرف غنی از پیامدهای ناگوار راهکار نادرست برای رسیدن به صلح - اسپوتنیک افغانستان
هشدار اشرف غنی از پیامدهای ناگوار راهکار نادرست برای رسیدن به صلح

آقای غنی در این مصاحبه بسیار جنجالی پریشان و عصبی معلوم می‌شد. از این وضعیت او دو برداشت می‌ٌتوان بیرون داد. ۱- ممکن ارگ از جزئیات گفت‌وگو‌های قطر اطلاعی نداشته باشد
۲- یا در مذاکرات قطر امریکا و طالبان روی مسایلی گفت‌وگو می‌کنند و به توافق می‌رسند که اشرف غنی بنا بر هر دلیلی نمی‌خواهد آن را عمومی و با مردم شریک کند. به نظر می‌رسد که او در موضوع برگزاری انتخابات تنها مانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала