اختلافات درون گروهی طالبان پس از ترور برادر هبت الله

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaاختلافات درون گروهی طالبان پس از ترور برادر هبت الله
اختلافات درون گروهی طالبان پس از ترور برادر هبت الله  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اختلافات درون گروهی طالبان پس از ترور برادر رهبر طالبان در پاکستان به اوج خود رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، پس از ترور برادر رهبر طالبان به دست شاخه انشعابی «ملا رسول»، اختلافات در میان اعضای این گروه به اوج خود رسیده است.

تنش‌های داخلی و در درون گروهی طالبان اندکی پس از کشته شدن «ملا محمد عمر»، رهبر و بنیان‌گذار گروه طالبان، در تاریخ ۱۸ سرطان ۱۳۹۴، زمانی که بیش از 2 سال از تاریخ درگذشت حقیقی وی گذشته بود، آغاز شد.
شورای عالی، مشتمل بر هزاران جنگجو به رهبری «ملا رسول» از گروه اصلی طالبان -شورای کویته- در اعتراض به رهبری ملا محمد اختر منصور، و سپس ملا هبت الله آخوند زاده جدا شده و خود را یک نهاد مستقل اعلام کرد.

طالبان درباره کشته شدن برادر ملا هبت الله تحقیق می کند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان درباره کشته شدن برادر ملا هبت الله تحقیق می کند

ملا منان نیازی، معاون رهبر شورای عالی، درخصوص حمله به برادر ملا هبت‌الله گفت: افراد ما ملا هبت الله را زیر نظر داشته و حمله اخیر توسط افرادی صورت گرفت که پیش از این از نزدیکان ملا هبت الله بودند.

وی در ادامه افزود: دلیل این حمله، معاملات طالبان با پاکستان، روسیه، چین و ... است که این به نفع امارت اسلامی یا مردم افغانستان نیست.
نیازی تأکید کرد: گروه دست نشانده هبت الله، توسط همه پیروان امارت اسلامی مورد هجمه قرار گرفته و اعتبار خود را از دست داده است.

وی همچنین ادعا کرد، که خود هبت الله در یک پایگاه نظامی در پاکستان زندگی می‌کند.
ملا منان نیازی گفت: چهار سال پیش، ما در برابر ملا منصور در پاکستان ایستادیم؛ آن‌ها ملا محمد عمر و «ملا عبیدالله» را به قتل رساندند.
وی افزود: طالبان به سرپرستی ملا هبت‌الله دستوراتی را از کشورهای خارجی دریافت می‌کند و از امارت اسلامی و دستاوردهای آن سوءاستفاده کرده و از پشتیبانی اطلاعاتی کشورهای همسایه برخوردارند.
نیازی تأکید کرد: طالبان به رهبری ملا هبت الله هیچ رحمی نداشته و در چند روز گذشته ۲۵۰ نفر جان خود را [در بمب‌گذاری‌های آغاز شده توسط این گروه] در ولایت‌های هرات، بادغیس و فراه از دست داده‌اند.

وی افزود: آنها دشمن ما بوده و ما هر کجا که آنها را پیدا کنیم، خواهیم کشت. همچنین هبت الله و متحدانش متهم‌اند که برخی تجارت‌های پنهانی را در پاکستان و دیگر مناطق اداره می‌کنند.
به گفته نیازی، مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان در قطر نشان می‌دهد، که طالبان مستقل نبوده و کشورهایی که از آنها پشتیبانی می‌کنند، برای تأثیرگذاری بر نتیجه این مذاکرات مداخله دارند.

وی همچنین افزود: گروه هبت الله صلح نمی‌خواهد و کشورهای خارجی از این گروه برای رسیدن به منافع خود در افغانستان استفاده می‌کنند.
این عضو طالبان گروه ملا رسول ادعا کرد: وعده‌‌هایی که گروه هبت الله به امریکا می‌دهد دروغ است چون این گروه در پی برقراری صلح نیست و قدرت تصمیم‌گیری آن به طور 100 درصدی در اختیار پاکستان، روسیه، چین و ... است.
نیازی افزود: شرایطی که طالبان در مذاکرات صلح ارائه داده با خواسته‌های مردم افغانستان سازگار نبوده و به نفع مردم و امارت اسلامی نیست.

به گفته وی، نمایندگان طالبان در قطر شجاعت صحبت و مذاکره ندارند؛ این افراد چگونه می‌توانند در مورد آینده افغانستان تصمیم بگیرند و یک کشور اسلامی ایجاد کنند؟
در همین حال، سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در هرات در همین زمینه گفت: کشورهای همسایه احتمالاً برای رسیدن به اهداف خود از طالبان در مذاکرات صلح استفاده می‌کنند.

وی افزود: مذاکره در مورد شرایط توافق صلح بین امریکا و طالبان بسیار طولانی‌تر شده چون هشت مرحله از مذاکرات (بی‌نتیجه) گذشته است. و این بدان معناست که طالبان نمی‌خواهد تنها به اراده خود با امریکا توافق کند و منافع کشورهایی که از طالبان پشتیبانی می‌کنند ممکن است به طور غیر مستقیم بخشی از این گفت‌وگوها باشد.
ترور برادر رهبر طالبان در پاکستان، آخرین خشونت بین دو گروه طالبان است. به گفته مقام های محلی هرات، در 3 سال گذشته در درگیری بین این 2 گروه طالبان از هر دو طرف بیش از ۳۰۰ جنگجو کشته و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به نوشته «آریانا نیوز»، در یک درگیری که در تاریخ ۱۵ اسد بین گروه‌های ملا هبت الله و ملا رسول در فرمانداری «گذره» استان هرات انجام شد از هر دو طرف، ۳۴ جنگجو کشته شدند. علاوه بر کشته شدن برادر هبت الله، در حمله اخیر، در دو حمله دیگر که در تاریخ ۲۶ و ۲۷ اسد علیه طالبان به رهبری ملا هبت الله انجام شد، 2 فرمانده این گروه کشته شدند.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات نیز در این زمینه گفت: از زمانی که اختلافات میان گروهی طالبان آغاز شده، قدرت این گروه به سرعت کاهش یافته و بسیاری از مناطق را ترک کرده است. برخی مردم محلی نیز که طرفدار طالبان بودند، اکنون به دلیل شکاف‌های درون گروهی، از آنان فاصله گرفته و دیگر به آن‌ها اعتماد ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала