آوارگی بیش از 10 هزار تن بر اثر درگیری های اخیر در ولسوالی زارع ولایت بلخ

© Sputnikآوارگی بیش از 10 هزار تن بر اثر درگیری های اخیر در ولسوالی زارع ولایت بلخ
آوارگی بیش از 10 هزار تن بر اثر درگیری های اخیر در ولسوالی زارع ولایت بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشندگان ولسوالی زارع ولایت بلخ می گویند، که بر اثر درگیری‌های اخیر از این ولسوالی بلخ بیش از 10هزار نفر آواره شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، باشندگان ولسوالی زارع ولایت بلخ، امروز شنبه (2 سنبله) با تجمع مقابل مقام ولایت بلخ می‌گویند، که طی ده روز درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان تلفات سنگین جانی و مالی به باشندگان ولسوالی زارع وارد کرده است که در این درگیری‌ها 30 تن کشته و بیش از 10 هزار نفر آواره شده‌اند.
محمد اکرم، باشنده ولسوالی زارع ولایت بلخ می‌گوید، که در اثر درگیری‌های اخیر 10 هزار نفر از مرکز این به ولایت بلخ و دیگر نقاط این ولایت آواره شده و در وضعیت بدی به سر می‌برند.

درگیری نیروهای دولتی با جنگجویان گروه طالبان در چمتال ولایت بلخ - اسپوتنیک افغانستان
درگیری نیروهای دولتی با جنگجویان گروه طالبان در چمتال ولایت بلخ

وی افزود که بیجاشدگان با کمبود آب، محل بود و باش و مواد غذایی مواجه هستند و اگر به این مشکلات آنان رسیدگی صورت نگیرد احتمال وقوع فاجعه بزرگ انسانی وجود دارد.
این باشنده ولسوالی زارع خاطرنشان ساخت، که مردم در مرکز این ولسوالی تمام زندگی‌شان را رها کردند و تنها جان‌شان را نجات داده است.
وی افزود، که در اثر درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی، مردم ملکی تلفات زیاد دیده‌اند که شمار قربانیان به 30 تن می‌رسد.
در همین حال قاری محمود محمدی، از دیگر باشندگان ولسوالی زارع ولایت بلخ گفت: پس از روز چهارم عید قربان بدین‌سو در اثر درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان خانه‌های مردم ملکی نیز بمباردمان گردیده است و مردم ملکی تلفات سنگین جانی و مالی دیده‌اند.
به گفته او، برادرش در اثر حملات هوایی نیروهای امنیتی کشته شده است در حالی که هیچ همکاری با طالبان نداشته است.
این باشنده ولسوالی زارع هشدار داد، که اگر دولت حملات هوایی‌شان را بالای مردم ملکی ادامه دهد، احتمال می‌رود شمار زیاد مردم این ولسوالی به صفوف مخالفین دولت بپیوندند.
نور محمد، یکی از معترضان ولسوالی زارع می‌گوید، که طی ده روز جنگ میان نیروهای امنیتی و مخالفین دولت، مرکز این ولسوالی یکبار به دست طالبان سقوط کرد و با عملیات بازپس‌گیری دوباره به دست نیروهای امنیتی افتاده است و در این زمان دولت خانه‌های مردم ملکی را تلاشی کردند و مردم از خانه‌های خود فرار نمودند.
محمد طاهر، از بیجاشدگان ولسوالی زارع می‌گوید، که در مرکز این ولسوالی هیچ کسی به خانه‌های خود باقی نمانده و با مشکلات زیاد از ولسوالی خارج شده‌اند.
افزایش شمار ماموران پولیس زن، اولویت‌ کاری وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
تیرباران یک پولیس زن در بلخ از سوی طالبان

این پیرمرد که از بی‌توجهی دولت به شدت خشمگین است، می‌گوید که دولت در قسمت رسیدگی به آنان کوتاهی کرده است و باید هر چه زودتر به مشکلات آنان رسیدگی صورت گیرد.
از سویی هم منیر فرهاد ؛ سخنگوی والی بلخ می‌گوید، که یک هیئت از سوی مقام ولایت بلخ تعيين شده تا به ساحه رفته و جزئیات بیشتر از ولسوالی زارع و ادعای باشندگان این ولسوالی داشته باشد.
فرهاد راه‌اندازی عملیات از سوی نیروهای امنیتی را تایید می‌کند و می افزاید، که از سه روز بدین‌سو عملیات علیه طالبان در ولسوالی زارع راه‌اندازی شده و دست‌آوردهای خوبی نیز داشته است.
به گفته وی، اگر مردم ملکی در این عملیات‌ها خساره‌مند گردیده باشند، مقام ولایت بلخ به زودترین فرصت به مشکلات آنان رسیدگی می‌نمایند.
حنیف رضائی؛ مسئول مطبوعاتی سپاه ۲۰۹ شاهین می‌گویند، که در ولسوالی زارع ضربات هوایی بالای موقعیت‌های دشمن صورت گرفته است و هیچ‌گونه تلفات ملکی گزارش نشده و این ادعاها فقط تبلیغات دشمن برای مغشوش ساختن اذهان عامه است. هیچ یک از منابع استخباراتی ما چنین گزارشی نداده‌اند.
وی افزود، که طی یک هفته گذشته 66 طالب مسلح در ولسوالی زارع کشته شده است.
یادآوری می کنیم، که در این اواخر وضعیت امنیتی در بلخ رو به وخامت گراییده و هر شب صدای فیر از نزدیک شهر مزارشریف شنیده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала