باشندگان میدان وردک: جاده مرگ را امن کنید

© Sputnikباشندگان میدان وردک: جاده مرگ را امن کنید
باشندگان میدان وردک: جاده مرگ را امن کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشندگان میدان وردک خواستار رسیدگی و توجه دولت افغانستان به تامین امنیت مناطق مختلف این ولایت شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، عدم توجه دولت افغانستان به امنیت ولایت میدان وردک، انتقادات مردم، نمایندگان مجلس و شورای ولایتی این منطقه را در پی داشته و خواستار رسیدگی و توجه دولت به تأمین امنیت مناطق مختلف این منطقه هستند.

وردک - اسپوتنیک افغانستان
واکنش شورای ولایتی میدان وردک به حملات شبانه

در ادامه‌ سریال خشونت‌ها در میدان‌ وردک، طالبان شب گذشته، به اطراف فرمانداری «جلریز» این ولایت حمله کرده و مسیر اصلی جاده‌ جلریز را به روی مسافران مسدود کرد. از سوی دیگر، بر اثر تشدید حملات طالبان، شمار زیادی از ساکنان منطقه «سرچشمه» فرمانداری جلریز، آواره شده‌‌اند.
برخی از نمایندگان میدان ‌وردک در مجلس نمایندگان، می‌گویند: برخی مردم محلی در میدان وردک به دلیل عدم توجه حکومت مرکزی، به مخالفان دولت تبدیل شده‌اند.
حمیده اکبری، نماینده‌ میدان‌ وردک، در این زمینه گفت:- "هر بار وضعیت ناامنی که پیش می‌آید، سروصدای خود را بلند و اعتراض می‌کنیم؛ اما دولت طی یک هفته در مورد وضعیت پیش آمده تصمیم نمی‌گیرد؛ تا این که وضعیت بحرانی می‌شود و پس از آن اقدام می‌کند که کار به جایی نمی‌برد".
این نماینده‌ میدان‌ وردک افزود: جاده اصلی جلریز به نام «جاده مرگ» معروف شده و وجود با این شهرتی که یافته اما دولت هیچ اقدام نظامی برای تأمین امنیت ساکنان این منطقه انجام نداده است. در حمله‌ای که اخیراً طالبان داشتند، مردم محلی دست به کار شده و توانستند از فاجعه‌ انسانی جلوگیری کنند.
اکبری در ادامه تأکید کرد: با وجود درج شکایت‌های بیشمار مردم به حکومت اما ساکنان این ولایت شاهد کوچک‌ترین اقدامی برای تأمین امنیت شان در فرمانداری‌های مختلف نبوده‌اند.
این عضو مجلس نمایندگان، خاطرنشان کرد: هرچند نهادهای امنیتی به منظور سرکوب مخالفان مسلح شماری عملیات هوایی انجام داده‌اند؛ اما بیشترین آسیب‌های این حملات را افراد غیرنظامی متحمل شده‌اند.
از سوی دیگر، «حسین‌علی مبلغ»، عضو شورای ولایتی میدان ‌وردک، تصریح کرد: علت افزایش فعالیت گروه طالبان در این فرمانداری، عملیات نظامی حکومت مبنی بر زمین‌گیر کردن این گروه است.

وی در ادامه افزود: در سال روان، نیروهای ارتش با انجام حملات هوایی، گروه طالبان را در فرمانداری جلریز سرکوب کرد و پس از عملیات، پایگاه‌های ارتش را تعطیل کرد.
بر اساس اظهارات این عضو شورای ولایتی، پس از برچیدن پاسگاه‌های امنیتی، مقامات ارتش وعده داده بودند که پایگاه نظامی بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند؛ اما پس از 3 ماه، هنوز از اقدامات حکومت خبری نیست.
به گفته اعضای شورای ولایتی میدان وردک، جاده جلریز برای طالبان اهمیت استراتژیک دارد و این گروه از طریق مناطق نرخ، چک و فرمانداری جلریز، به راحتی می‌تواند وارد کابل شود. به همین خاطر، طالبان همواره در پی نفوذ در این فرمانداری‌ها بوده است.
هرچند نمایندگان شورای ولایتی با والی میدان ‌وردک و فرماندهی پولیس این ولایت، در مورد ناامنی‌های فرمانداری جلریز گفت‌وگو کرده‌اند اما مسئولان محلی، چالش‌های موجود را به حکومت مرکزی نسبت داده و می‌گویند که امکانات از مرکز به این منطقه ارسال نمی‌شود.
مسئولان وزارت دفاع ملی، درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان را در فرمانداری جلریز  میدان وردک، تأیید نموده و می‌گویند: عملیات‌ برای سرکوبی طالبان انجام شده و تلفات سنگینی به این گروه وارد شده است از جمله این که فرمانده‌ مشهور این گروه، 2 روز پیش در فرمانداری جلریز کشته شد.
یادآوری می کنیم، که ولایت میدان ‌وردک، از ولایات مرکزی افغانستان است که تنها ۳۵ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد اما با این وجود به دلیل عدم توجه جدی دولت به امنیت آن، این منطقه به بستر ناامنی‌های مناطق مرکزی تبدیل شده است.

جاده جلریز که مساحت آن به دوازده کیلومتر مربع می‌رسد، دوازده ولایت مرکزی را به هم وصل می‌کند و با توجه با اهمیت این راه، مقام‌های مرکزی برای تأمین امنیت آن سهل‌انگاری می‌کنند.
هرچند ریشه‌ ناامنی، با تهاجم کوچی‌ها و افراد مسلح طالبان در سال ۲۰۱۰ کلید خورد اما بعد از این سال، با وجود اعتراض‌ها و قربانی‌های زیاد نظامیان و غیرنظامیان، از شدت و تداوم خشونت‌های فصلی این مناطق کاسته نشد.
میدان‌ وردک، شاهراه مرکزی بامیان و هرات است، در عین حال مرزهای مشترکی با کابل، پروان، بامیان، غزنی و لوگر دارد. با وجود این‌ که میدان ‌وردک، دروازه‌ کابل محسوب می‌شود و ناامنی‌های این ولایت همواره بر چگونگی تأمین امنیت پایتخت، به ویژه مناطق غربی کابل تأثیرگذار بوده اما با این وجود دولت توجه جدی به تأمین امنیت آن نداشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала