طالبان: در مذاکرات با خلیلزاد روی تعویق انتخابات مذاکره جریان دارد

© Photoطالبان: در مذاکرات با خلیلزاد روی تعویق انتخابات مذاکره جریان دارد
طالبان: در مذاکرات با خلیلزاد روی تعویق انتخابات مذاکره جریان دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با آغاز نهمین دور گفتگوهای خلیلزاد با طالبان در قطر منابع نزدیک به این گروه طالبان می‌گویند که در این دور دوطرف روی تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفتگو می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، نهمین دور گفتگوهای امریکا و طالبان روز گذشته درقطر آغاز شد. این گفتگوها درحالی به دور نهم کشیده شده که پیش از این قرار بود، همزمان با صدسالگی استقلال افغانستان توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان امضا شود.

با این وجود، منابع نزدیک به طالبان مدعی هستند که گفتگوها روی چهارمحور اساسی که در جریان هشت دور گذشته مورد بحث بودند، نهایی شده است و تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آجندای دور نهم مذاکرات دوحه قرار دارد.

محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
آیا رئيس جمهور غنی به خلیلزاد مشکوک است؟

این منبع نزدیک به طالبان در ادامه مدعی شد که همزمان با آغاز دور نهم گفتگوهای صلح دوحه گپ و گفت های نیز بالا گرفته که رییس جمهور غنی از قدرت کناره گیری کرده و عبدالله عبدالله رییس اجرایی سرپرستی حکومت را به عهده می‌گیرد.

به گفته او، درصورتیکه این گفتگوها به واقعیت بدل شود، زمینه برای توافقات نهایی صلح نیز هموار خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر شبکه خبری الجزیره که به دولت قطر نزدیک است، گزارش کرده‌بود که در دور نهم مذاکرات درباره یک دوره 14 ماهه دولت موقت در کابل در زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان میان دوطرف توافق شده‌است.

اما  پیش از این، رییس جمهور غنی با هرگونه ایجاد حکومت موقت در نتیجه روند صلح مخالفت کرده و به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از توافق صلح تاکید دارد

برخی رسانه‌های پاکستانی نیز در روزهای گذشته به نقل از منابع طالبان در دفتر سیاسی این گروه در دوحه قطر نوشتند که ملا برادر با زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی در مدت 14 ماه، بدون مشورت با رهبری طالبان موافقت نشان داده‌است که سبب «ناخشنودی رهبری طالبان» شده‌است.

همزمان با تسریع روند گفتگوهای صلح با طالبان، شماری از سناتوران امریکایی از توافق صلح با طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند. این سناتوران معتقد اند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، امنیت ملی این کشور را با خطر مواجه می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала