امضای تفاهم نامه 100 میلیون دالری میان افغانستان و صندوق سعودی

© @ARG1880 - FBدیدار غنی با مقامات بلند رتبه عربستان سعودی
دیدار غنی با مقامات بلند رتبه عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی ریاست جمهوری از امضای تفاهم نامه به ارزش 100 میلیون دالر میان افغانستان و صندوق عربستان سعودی خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری افغانستان، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی در کنفرانس مطبوعاتی در خصوص نتایج سفر رئیس جمهور به عربستان سعودی گفت: یک تفاهم نامه به ارزش 100 میلیون دالر میان افغانستان و صندوق سعودی به امضا رسید و این کمک در قسمت ساختن 100 باب مکتب و سرک حلقوی کابل به مصرف خواهد رسید.

آقای صدیقی می‌افزاید که یک تفاهم نامه ای دیگر نیز میان افغانستان و عربستان سعودی به امضا رسید که بر اساس آن کارگران افغانی میتواند برای کار به آن کشور بروند.

 سخنگوی ارگ گفت، رئیس جمهور غنی در سفرش به عربستان با پادشاه سعودی، شماری از وزرا و مقامات بلند رتبه آن کشور دیدار های داشته است.

در دومین روز دیدار رسمی رئیس جمهور افغانستان از عربستان سعودی، داکتر ماجد بن عبدالله اقصبی وزیر تجارت عربستان وعده‌های در مورد سرمایه گذاری، همکاری‌های تجارتی و تنظمیم پروژه‌های مشترک با افغانستان و عملی شدن آن‌ها را داد.

ارگ ریاست جمهوری این را هم گفته است که دو جانب روی صادرات افغانی، تولید برق و سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن صحبت کرده‌اند.

همچنان آقای غنی با بندرالحجار، رییس بانک انکشاف اسلامی در شهر جده دیدار کرد.

ناکامی عربستان سعودی در به دست آوردن میزبانی دفتر سیاسی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
ناکامی عربستان سعودی در به دست آوردن میزبانی دفتر سیاسی طالبان

در این دیدار، هردو‌ طرف در رابطه با همکاری‌ها، انکشاف اقتصادی و خودکفایی افغانستان، سرمایه گذاری، زراعت و اعطای قرضه‌های درازمدت به افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند و در حضور داشت رییس جمهور غنی، میان داکتر بندر الحجار رییس بانک انکشاف اسلامی و محمد همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه کشور، موافقتنامۀ ساخت یک باب شفاخانه صد بستر و چهار باب کلینیک در افغانستان، به امضا رسید.

 رئیس جمهورغنی شام روز گذشته با داکتر "عبدالطیف بن راشد الزیانی" سکرتر جنرال دول خلیج نیز دیدار داشت. در این دیدار عبدالطیف بن راشد الزیانی، بخاطر رویدادهای تروریستی اخیر در فغانستان بخصوص حمله تروریستی بالای مراسم عروسی در کابل، به رئیس جمهور، مردم افغانستان و خانواده های قربانیان ابراز تسلیت و غمشریکی کرد.

 برعلاوه به گفته سخنگوی ارگ، رییس جمهور اشرف غنی با یوسف بن احمد العثیمین، سکرتر جنرال سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در شهر جده دیدار کرد.

در این دیدار هردوجانب در رابطه به مبارزه مشترک در برابر هراس‌افگنی و افراطیت، مذاکرات مستقیم صلح با حکومت، برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری و ایجاد پوهنتون اسلامی در افغانستان، بحث و گفتگو کردند.

در این دیدار سکرتر جنرال سازمان همکاری‌های اسلامی به رییس جمهور غنی، خانواده‌های قربانیان و مردم افغانستان بخاطر حمله بالای مراسم عروسی در شهر کابل، ابراز همدردی نمود و از طالبان خواست تا از انجام این چنین خشونت‌ها دست بردارند و به مذاکرات بین الافغانی با حکومت افغانستان حاضر گردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала