باوجود وعده های روسیه و امریکا، شیعیان به سرحد اسرائیل رسیده اند

© AFP 2023 / Jalaa Mareyباوجود وعده های روسیه و امریکا، شیعیان به سرحد اسرائیل رسیده اند
باوجود وعده های روسیه و امریکا، شیعیان به سرحد اسرائیل رسیده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صحبت راجع به نبرد شدید بین جنرال قاسم سلیمانی، قوماندان قطعه خاص «القدس» لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دولت اسرائیل مطرح می باشد. سلیمانی جداً قصد دارد سوریه را به لبنان ثانی و بخش سوریایی بلندی های جولان را به حزب الله ستان مبدل سازد.

بن کاسپیت مبصر سیاسی روزنامه Maariv (اسرائیل) حوادث اخیر مربوط به رویارویی بین ایران و اسرائیل در سوریه و لبنان تحلیل نموده است. به عقیده او، وعده های امریکایان و روسان در باره بازداری تهران در سوریه «حرف های پوچ» ثابت گردیدند.

ایران: به اقدامات امریکا جواب بلمثل میدهیم - اسپوتنیک افغانستان
هشدار جدی ایران به امریکا و اسرائیل

محور شیعه - واقعیت نو است که در سرحدات اسرائیل بوجود آمده است. مولف میگوید، این به جدی ترین تهدید برای اسرائیل مبدل گشته است. اسرائیل که سوگند یاد کرده که اشتباه لبنان را تکرار نخواهد کرد و به ایجاد شبکه تروریستی در مرزهای خود اجازه نخواهد داد، با آن مقابله میکند. تصادفی نبود که اویوف کخاوی رئیس ستردرستیز اردوی دفاع اسرائیل آشکارا نام سلیمانی را در برابر کمره های تلویزیونی گرفت. پیام رهبری اردوی دفاع اسرائیل باعث تردید نمی گردد: ما قطعات «القدس» و شخص شما را در هر جا، در هر زمان – در خشکه و در بحر - تعقیب خواهیم کرد.

نقش روسیه در جنگ بین اسرائیل و ایران - اسپوتنیک افغانستان
نقش روسیه در صورت جنگ بین اسرائیل و ایران

تاکنون هیچ چیزی به اسرائیل در این رویارویی با سلیمانی کمک نکرده است: اکنون دو سال است که جنرال ایرانی در برابر حملات دشوار مقاومت کرده ، اما وانمود می کند که اشارات را نمی فهمد. به گفته آژانس های اطلاعاتی، انگیزه های حاکم بر سلیمانی غیر منطقی است. او اقدامات خود را یک رسالت مذهبی – مبدل ساختن زندگی در اسرائیل به جهنم - می داند. او با مخالفت جدی در تهران مواجه است. ولی، سلیمانی می تواند مخالفان خود را در داخل کشور مهار کند. علاوه بر این، آیت الله خامنه ای رهبر مذهبی ایران طرفدار اوست. تاکنون موفقیت ایران در سوریه و یمن که بنا بر ضعف اهل سنت صورت گرفته، باعث اوج قدرت سلیمانی می شود. تنها نیروی که با این تصویر سازگاری ندارد، اسرائیل است که ضربات پی هم بر او وارد میکند. به نظر می رسد که جنرال ایرانی، برعکس، قصد تسلیم شدن ندارد.

روسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند

تحریم های امریکا هنوز به اهداف مورد نظر نرسیده است. ایرانیان سعی می ورزند اوج اصطحکاک با اسرائیل را به هدف فشار آوردن بر واشنگتن، اروپا و روسیه افزایش دهند.

اسرائیل مسوولیت عملیات اخیر در سوریه را برعهده گرفت، اما نه در بیروت.

مقایسه توان نظامی ایران و اسرائیل - اسپوتنیک افغانستان
مقایسه توان نظامی ایران و اسرائیل

صدراعظم  نتانیاهو این نبرد را بسیار سنجیده و با خونسردی پیش می برد. او عملیات های پلان شده ستردرستیز اسرائیل را تصویب میکند.  کار در عرصه سیاسی تا اندزه بدتر است: نتانیاهو با کابینه مشورت نمی کند. این تنها در صورتی اتفاق می افتد که وضع از کنترول خارج می شود. غالباً نتانیاهو اضافه گویی می کند. و این بسیار خطرناک است. از نظر تاکتیکی، اسرائیل می تواند صدمات جدی به تلاش های ایران در سوریه وارد کند. از نقطه نظر استراتژیک، ایران به اعمار دهلیز شیعه، از تهران تا بیروت و ارتفاعات جولان ادامه میدهد. وعده های امریکایی ها و روس ها برای مهارکردن تهران در سوریه پوچ ثابت شدند. فاصله 80 کیلومتری بین پایگاه های ایران و مرز اسرائیل وجود ندارد. گمان نمیرود که حتی فاصله 80 متری هم وجود داشته باشد. مولف در اخیر میگوید، محور شیعه یک واقعیت جدید است که در مرزهای ما بوجود آمده و این جدی ترین تهدید برای دولت اسرائیل است.

سپاه پاسدارن انقلاب ایران - اسپوتنیک افغانستان
امکان رویاروئی خطر ناک بین ایران و اسرائیل در سوریه

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала