تاخیر به روند انتقال مواد انتخاباتی به ولایت ها

© Photo / Facebook/IECتاخیر به روند انتقال مواد انتخاباتی به ولایت ها
تاخیر به روند انتقال مواد انتخاباتی به ولایت ها  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند انتقال مواد انتخاباتی که قرار بود امروز (چهارشنبه، 6 سنبله) آغاز شود، به خاطر مشکلات در دستگاه‌های شناخت بایومتریک به تاخیر افتاد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات گفت که شرکت «درملوگ» که فراهم کنندۀ دستگاه‌های شناخت بایومتریک است، به این مشکل رسیده‌گی کرده است، اما نیاز است که نم افزار جدید از سوی نهادهای ملی و بین‌المللی تایید شود.

کمیسیون انتخابات: انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایت‌ها آغاز می شود - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون انتخابات: انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایت‌ها آغاز می شود

بر اساس قانون، دستگاه‌های شناخت بایومتریک، باید دو انگشت و نیز عکس تکرار شدۀ رای دهنده را شناسایی کنند که این کار با دستگاه‌های موجود ممکن نیست.

محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «دستگاه‌های بایومتریکی که به ولایات می‌رود، آن‌‎ها را تک تک ببینیم، چک کنیم که آیا شصت (نشان انگشت) تکراری و عکس تکراری را غلط  نشان می‌دهد یا نه. اگر چنین نشود، شاید که عملیات انتقالات ما به تأخیر بیافتد الی تصحیح این مسله».

آقای عبدالله، اضافه کرد که روند انتقال مواد انتخاباتی به ولایت‌ها هنگامی آغاز می‌شود که نهادهای ملی و بین‌المللی کار نرم‌افزار جدید را تأیید کنند، اما که این نهادها هنوز مشخص نیستند: «در قسمت مرجع با اعتبار بین‌المللی، من هم نمی‌فهمم که کدام مرجع باید با اعتبار باشد چون قانون ذکر نکرده و ما هم کدام سندی در داخل کمیسیون تصویب نکردیم».

اما، مسعود اندرابی، نامزد وزیر وزارت داخله که امروز در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، گفت که تا دو روز دیگر روند انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایت‌ها آغاز خواهد شد: «تا دو روز دیگر مواد اساس انتقالش به تمام ولایات شروع می‌شود. طبق جدول کمیسیون مستقل انتخابات که در هماهنگی با نیروهای امنیتی انجام خواهد گرفت».

نرم‌افزارهای تازه‌یی‌که در دستگاه‌های شناخت بایومتریک نصب می‌شوند، می‌توانند دو انگشت و عکس شخص را شناسایی کنند و رأی‌دهنده نمی‌تواند در یک محل دوبار رأی بدهد اما می‌تواند در محل‌های گوناگون چندین بار رأی بدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала