ورود"احمد مسعود" به عرصه سیاسی افغانستان

© @ahmadmassoud1- FBبازگشت "احمد مسعود" به عرصه سیاسی افغانستان
بازگشت احمد مسعود به عرصه سیاسی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
۱۸ سال بعد از ترور احمد شاه مسعود، فرمانده محبوب جنبش‌ مقابله با طالبان در افغانستان اکنون یگانه پسر او درصدد ادامه دادن راه پدرش در مقابله با این شبه نظامیان با ورود به عرصه سیاست افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از فرانس‌پرس در حالی که امریکا در آستانه امضای  توافقی با طالبان به هدف خارج کردن نظامیانش از افغانستان است احمد مسعود 30 ساله پسر احمد شاه مسعود فقید آماده ورود به میدان سیاست شده است.

پدر احمد مسعود کسی بود که گروه‌های مختلف را تحت پرچم جبهه متحد که همچنین مشهور به ائتلاف شمالی بود گرد هم  آورد و حالا خود احمد مسعود می‌خواهد ائتلافی بزرگی از عناصر ضد طالبان را بسازد که با استفاده از آنها ابتدا در عرصه سیاست و در صورت لزوم در حوزه نظامی با شبه نظامیان طالبان مقابله کند.

احمد مسعود در مصاحبه‌ای از محل خانه خانوادگیش در شهر کابل به خبرگزاری فرانسه گفت: من واقعا دعا می‌کنم و امیدوارم افغانستان و افغان‌ها هرگز دوباره خونریزی‌های جدید را شاهد نباشد.

سخنان کرزی و سیاف در مراسم سالروز شهادت احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان
سخنان کرزی و سیاف در مراسم سالروز شهادت احمد شاه مسعود

وی افزود: خدا نکند شرایط پیش بیاید اما اگر پیش آمد نه خود من بلکه صدها هزار جوان مثل من هستیم که حاضریم سلاح به دست بگیریم.

احمد مسعود برنامه ریزی کرد تا در تاریخ 5 سپتامبر در منطقه پنجشیر، زادگاه اجدادی خانواده‌اش واقع در شمال کابل جنبش سیاسی خود رسما اعلام کند.

احمد مسعود که به زبان انگلیسی مسلط است گفت:  پدر مرحوم او- احمد شاه مسعود، یک شخصیت منحصر به فرد در تاریخ افغانستان محسوب می‌شود و من فکر نمی‌کنم کس دیگری بتواند مثل او باشد.

احمد مسعود که هفت سال در بریتانیا حضور داشته در سال 2016 به افغانستان برگشت و با توجه به نوع ریش و داشتن کلاهی شبیه به کلاه پشمی مشهور پدرش به لحاظ ظاهری شبیه احمد شاه مسعود است.

احمد شاه مسعود زمانی که 48 سال سن داشت  و در حالی که پسرش 12 ساله بود دو روز پیش از رقم خوردن حملات 11 سپتامبر 2001 که برای همیشه تاریخ افغانستان را تغییر داد کشته شد. در آن زمان ادعا شد که ترور او به دست عوامل القاعده صورت گرفته است.

احمد مسعود بعد از اتمام تحصیلات به انگلیس رفت تا در آکادمی نظامی سنت هرست انگلیس به عنوان یک افسر نظامی آموزش ببیند هر چند که او پیش از آن تلاش کرده بود تا به آکادمی وست پوینت نیویورک امریکا وارد شود.

پسر احمد شاه مسعود معتقد است که توافق در نظر گرفته شده بین طالبان و امریکا به موضوع نواقص دستگاه سیاسی افغانستان نمی‌پردازد.

او خاطر نشان کرد: تا زمانی که ما وارد پروسه‌ای نشویم که قدرت بین همه توزیع نکند و قدرت را تمرکز زدایی نکند ما نخواهیم توانست هیچ مشکلی را حل کنیم.

آرامگاه احمد شاه مسعود، ولایت پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان
هشدار ایزدیار از سرایت ناامنی‌های نورستان و بدخشان به پنجشیر

وی افزود: به این ترتیب در این وضعیت طالبان نوعی حس غلبه و پیروزی به دست خواهد آورد این ترس واقعی است که ما داریم گروه‌های تروریستی را در واقع مشروع می‌کنیم و به آنها در سراسر جهان امید می‌بخشیم.

البته احمد مسعود معتقد است که امریکا بیش از حد سریع به طالبان شروع به امتیاز دهی کرده در حالی که دیگر افغان‌ها را از مذاکرات صلح کنار گذاشته وبه این ترتیب کاری کرده که این شبه نظامیان در آستانه گسترش نفوذش در هر گونه خلاء به جا مانده از بابت  خروج نیروهای امریکایی از  افغانستان قرار بگیرند.

مسعود تاکید کرد: این فرآیند هرگز یک فرآیند تحت رهبری افغان‌ها نیست بلکه این چیزی است که بین امریکا و طالبان و بین قدرت‌های منطقه‌ای و طالبان رخ داده است پس افغان‌ها در این جا کجا هستند؟

این در حالی است که امریکا بر این ادعایش تاکید دارد که توافق با طالبان مشروط به برگزار شدن مذاکرات بین این شبه نظامیان و دولت افغانستان است و همچنین ادعا می‌کند که مسائل افغانستان تنها از طریق گفت و گوی بین افغان‌ها حل می‌شود.

احمد مسعود در ادامه هشدار داد:  خروج شتاب زده نظامیان امریکایی از افغانستان می‌تواند منجر به سقوط نیروهای امنیتی افغانستان؛ جایی که در آن موضوع فساد و رهبران ضعیف غلبه دارد، شود.

با این حال پسر احمد شاه مسعود این موضوع را در نظر دارد که گروه‌های گوناگون و شبه نظامیان دیگر در پنج شیر و جاهای دیگر مجددا در آستانه خارج شدن نظامیان آمریکا از افغانستان شروع به مسلح شدن و سازمان پیدا کردن کنند.

مسعود گفت: متاسفانه دولت نمی‌تواند به جنگ با طالبان ادامه دهد.

او در پایان این مصاحبه در باره نگرانی از بابت جانش گفت: همه چیز درباره مرگ شما از جانب خداوند پیش از این معین شده است. او با لبخندی اشاره می‌کند زمانی که وقتش برسد هیچ چیز نمی‌تواند از شما محافظت کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала