ایران متهم به قاچاق اثرهای تاریخی افغانستان شد

© Sputnik / Sergey Mamontovایران متهم به قاچاق اثرهای تاریخی افغانستان شدе
ایران متهم به قاچاق اثرهای تاریخی افغانستان شدе - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که ایرانی‌ها در ولایت غزنی به گونه غیرقانونی اثرهای تاریخی افغانستان را قاچاق می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز چهارشنبه 6 سنبله گفت که اعضای سازمان سارک برای بررسی وضعیت میراث‌های فرهنگی دوره اسلامی در افغانستان گردهم آمده اند تا به یک راهکار مشترک برای حفظ میراث‌های فرهنگی دست یابند.

ظاهرن یکی از دلیل‌های جمع شدن کشورهای عضو سارک و نهادهای فرهنگی داخلی و بیرونی در این برنامه، تهدیدهای جدی در برابر اثرهای تاریخی قابل لمس و غیر قابل لمس است.

کشف جی‌نایزای افغان – گنجینهٔ تاریخی درباره یهودیان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کشف "جی‌نایزای افغان" – گنجینهٔ تاریخی درباره یهودیان افغانستان

نورآقا نوری رئیس بخش آبادات باستانی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که ایران یکی از کشورهای است که به گونه غیرقانونی در ولایت غزنی مصروف حفر وقاچاق اثرهای تاریخی افغانستان است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو هم می‌گوید که حاضر است از همه برنامه‌ها و کنوانسیون‌های فرهنگی که افغانستان در آن عضویت دارد پشتبانی کند.

پترشیا مک فلیپس، رئیس یونسکو در کابل گفت: «یونسکو از پروژه همدیلی که افغان‌ها را به حفظ و حراست ازمیراث‌های فرهنگی و صلح ترغیب می‌کند پشتیبانی میکند. یونسکو به بازسازی دوباره اماکن تاریخی هرات آشنا است، شهر که در لیست اماکن معتبر تاریخی و فرهنگی جهان نیز شامل است. بحث‌های نیز جریان دارد تا تاریخ ثروتمند هرات به عنوان مرکز فرهنگی و معماری جهان شناخته شود. یونسکو همچنین با دولت افغانستان برای حفاظت از منار جام کار می‌کند که یکی از دو اماکن و سایت‌های مهم فرهنگی و تاریخی درافغانستان است».

همزمان کشورهای اسلامی یا سارک و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد از همکاری برای حفظ میراث‌های فرهنگی در افغانستان به ویژه در حفظ و نگهداری اثرهای باستانی کشور از دوره‌های اسلامی سخن می‌زنند.

بربنیاد آمارهای رسمی هم اکنون نزدیک به پنج هزار اثر تاریخی در افغانستان به ثبت رسیده است که از این میان بیشتر از 1200 اثر آن به دوره‌های اسلامی در افغانستان تعلق دارند.

هرچند حکومت می گوید؛ در چند سال گذشته بخش بزرگی از این اثرهای تاریخی بازسازی و ترمیم شده است اما ظاهرن این موردها آنچنان که باید بسنده نبوده است و حتی چندی پیش منار جام در غور رو به فروپاشی گراییده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала