نبود امکانات و بودجه باعث بسته‌ماندن ۷۳ باب مکتب در هلمند شده است

هلمند
هلمند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولین محلی ولایت هلمند می‌گویند که طالبان با باز شدن این مکاتب مخالفت نمی‌کنند، اما نبود امکانات و بودجه باعث شده است تا حدود ۶۰۰ هزار کودک از آموزش بدور بمانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسوولین ریاست معارف ولایت هلمند، می‌گویند که ۷۳ مکتب در بخش‌های مختلف این ولایت بدلیل نبود و امکانات آموزشی و آموزگاران، بسته استند.

به گفتۀ این مسوولین، در حدود ۶۰۰ هزار کودک بدلیل بسته ماندن این مکتب‌ها، از آموزش‌ بدور مانده‌اند.

این مسوولین می‌پذیرند که در بخش‌هایی که این مکتب‌ها بسته مانده‌اند، هیچ تهدیدی امنیتی از سوی طالبان وجود ندارد.

فاجعه در هلمند؛ فارغ نشدن هیچ دختر از مکتب در هژده سال - اسپوتنیک افغانستان
فاجعه در هلمند؛ فارغ نشدن هیچ دختر از مکتب در هژده سال

محمد ولی سرحدی، سرپرست ریاست معارف هلمند در این باره گفت: "طالبان که پیش از این با ما مخالفت می‌کردند، اکنون نمی‌کنند؛ مشکل اصلی، نبود امکانات است. بودجه نداریم. وقتی بودجه نباشد، چگونه مکتب را فعال کنیم؟".

بیشتر این مکتب‌های بسته مانده، در شمال هلمند واقع اند. ریاست معارف هلمند، برای بازگشایی این مکتب‌ها خواهان کمک حکومت مرکزی است.

این در حالی است که وزارت معارف در هشت ماه گذشته تنها کمتر از ۴۲ درصد بوجه‌اش را مصرف کرده‌است.

اعضای شورای ولایتی هلمند، از آیندۀ کودکانی که از مکتب بدور مانده‌اند، نگران اند و می‌گویند که حکومت به ویژه وزارت معارف باید برنامه‌های مشخصی برای این کودکان داشته باشند.

عطاالله افغان، رییس شورای ولایتی هلمند بیان داشت: "متأسفانه تاکنون وزارت معارف دربارۀ هلمند ناتوان مانده است. هیچ کاری نکرده‌است. پیش از این دوبار با رییس‌جمهور دربارۀ مکتب‌ها دیدار کردیم و خواستار کمک شدیم. رییس‌جمهور گفت که از سوی من منظور است. اما قضاوت یکطرفه‌یی که وزیر معارف می‌کند و برای دیگر ولایت‌ها امکانات برابر می‌کند اما برای ولایت هلمند نمی‌کند".

شماری از باشنده‌گان ولایت هلمند نیز وضعیت نا مناسب آموزش و پرورش را در این ولایت نگران کننده می‌دانند و حکومت مرکزی را در این باره مقصر می‌دانند.

بربنیاد آمارها، امسال ۹۳ مکتبی که در هلمند بسته بودند بازگشایی شده‌اند و شمار مکتب‌های فعال در هلمند به ۳۴۹ مکتب می‌رسد. در این مکتب‌ها، ۲۵۰ هزارتن آموزش می‌بینند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала