روسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند

© Flickr / Expert Infantryروسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند
روسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه در مورد نظارت بر پروسه عقد معامله بین ایالات متحده و گروه تحریک اسلامی «طالبان»* که به پنتاگون امکان خارج ساختن نیروها از این کشور و خاتمه بخشیدن به طولانی ترین جنگ در تاریخ خود فراهم می سازد، اظهار علاقمندی نموده است.

در مطلب منتشره در نشریه Newsweek (امریکا) گفته شده، در لحظه، وقتیکه در دوحه، پایتخت قطر، نهمین دور مذاکرات با شرکت زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در باره افغانستان و ملا عبدالغنی برادر نماینده «طالبان» جریان داشت، ماریا زخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در روز چهارشنبه اعلام داشت که شرکت مسکو به عنوان "ضامن این توافقات" "ممکن" است، اگر "درخواست مربوطه از جانب طرفهای شرکت کننده در مذاکرات دریافت شود".

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان
روسیه در خروج کامل نیروهای امریکا از سوریه شک دارد

سهیل شاهین نماینده رسمی طالبان، که قبلاً اظهار داشته بود که شخصیت های رسمی از روسیه، چین و سازمان ملل در زمان اعلام هرگونه معامله حضور خواهند داشت، روز چهارشنبه در صفحه توییتر خود خبر داد: "مذاکرات امروز ادامه خواهد یافت و ما به دستیابی بر موافقت نامه نهایی نزدیک هستیم. ما امیدواریم خبرهای خوبی را به مردم مسلمان و صلح جو خود خبر دهیم ".

توافق امریکا و ‍طالبان درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
توافق امریکا و ‍طالبان درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان

آغاز منازعه فعلی در افغانستان با درگیری بین المللی در گذشته بین واشنگتن و مسکو مربوط است. نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی آنگاه از حکومت كمونیستی در مبارزه با شورشیان - مجاهدین كه در دهه 1980 به كمک CIA و گروه های اسلامی مانند «القاعده»* علیه آن می جنگید، حمایت میكردند. هنگامی که شبه نظامیان شرکت کننده در نبردها کابل را به تصرف خود درآوردند، بعداً طالبان با نفوذترین گروه ثابت گردید و با «ایتلاف شمال» که توسط روسیه، ایران، هند، ترکیه و کشورهای دیگر پشتیبانی می شد، می جنگیدند.

ایالات متحده در سال 2001 پس از حمله 11 سپتامبر توسط «القاعده»، مداخلات بین المللی را در افغانستان رهبری کرد و طالبان را به دادن پناهگاه امن به شبه نظامیان متهم کردند. این آغاز "جنگ علیه ترور" پنتاگون، جنگ علیه «طالبان»، «القاعده» و بعداً جنگ علیه «دولت اسلامی»* بود که 18 ادامه دارد. این جنگ در افغانستان آغاز شد و سپس به دول دیگر منطقه و خارج از آنها گسترش یافت.

از لحظه که رئیس جمهور ترامپ در سال 2017 به صفت سومین رهبر امریکا به قدرت رسید که در افغانستان عملیات جنگی پیش میبرند، او در مورد خاتمه بخشیدن به این جنگ اظهار علاقمندی نمود و خلیلزاد مذاکرات با طالبان را از اکتوبر [2018] آغاز کرد. یک ماه بعد، روسیه گفتگوهایی را بین گروه های شورشی و شورای عالی صلح افغانستان سازماندهی نمود.

ولی، در هر دو مورد، طالبان از ملاقات با حکومت در کابل خودداری کردند که رهبران آن را غیرقانونی می دانند. مقامات ارشد پنتاگون در مصاحبه با مجله نیوزویک گزارش دادند که ایالات متحده می تواند هزاران سرباز را در بدل حمایت از توافق صلح داخلی افغانستان خارج سازند که به عقیده واشنگتن باید قبل از سپتمبر و قبل از انتخابات که طالبان با برگزاری آن مخالف اند، عقد خواهد شد.

مسکو نیز از حکومت افغانستان حمایت می کند، اما ادعاهای واشنگتن مبنی بر تأمین تسلیحات به طالبان را رد نموده، چون روسیه به همراه ایالات متحده و چین برای تأمین امنیت در منطقه کار میکند. وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور همتای هندی خود، اظهار داشت: "من می خواهم سایر کشورها از جمله هند، پاکستان  ایران را جلب نمایم".

طور که سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد، هر توافق در افغانستان باید به چنین راه حل مساعدت کند که "به اجماع سراسری ملی متکی باشد و تهدید تروریزم، افراط گرایی و تجارت مواد مخدر را مستثنی سازد". در عین حال ، به گفته وزیر خارجه، روسیه در عین حال "مساعدت به تجهیز اردو و نیروهای امنیتی افغانستان" ادامه خواهد داد، چون فعلاً " آنها هنوز به انجام فعالیت های مستقل در باره ریشه کن کردن تهدید تروریستی قادر نیستند، بنابراین چنین مساعی باید ادامه یابد".

 لاوروف افزود: "بدون شک، مبارزه با تروریزم باید بدون هرگونه" معیارهای دوگانه" پیشبرده شود.

واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
هشدار فرمانده پیشین امریکا از پیامدهای ناگوار خروج نیروهای امریکایی
سرگئی لاوروف خاطرنشان ساخت:"بنابر یک عده دلایل، از جمله جنگ های آغاز شده توسط ایالات متحده و متحدان آن در عراق، لیبیا و سوریه، «دولت اسلامی» (داعش) نامنهاد در حال حاضر فعالیت های خود را در کشورهای دیگر از جمله افغانستان، جایی که داعشیان جهت تحکیم در شمال تلاش می ورزند و میخواهند در آنجا پایگاه برای توسعه فعالیت های شان در (خاک) متحدان ما در آسیای مرکزی ایجاد کنند، گسترش میدهد". او همچنین از «همكاران غربی خود كه در رابطه با این گروه تروریستی که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع شده از "معیارهای دوگانه" برای دستیابی بر اهداف یک جانبه جیوپولیتیکی در افغانستان استفاده میکنند، انتقاد كرد».

در اولین کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون که از ماه می بدینسو برگزار شد، وزیر دفاع، مارک اسپر و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک، از گفتگو در مورد پیشرفت در مذاکرات ایالات متحده و طالبان در روز سه شنبه خودداری کردند، اما دانفورد صحبت ها راجع به خروج نیروها را قبل از وقت خواند. به عقیده او، توجه را باید بر پیشبرد دیالوگ افغانی متمرکز ساخت که در صورت دلخواه باید مردم افغانستان را به صلح و ثبات برساند" و "افغانستان پناهگاه نباشد، جای که ما هدف حمله قرار گیریم".

 گروه های منوع تروریستی در روسیه*

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала