دانفورد: امریکا در جستجوی توافق میان افغانان است

© AFP 2023 / Mandel Nganدانفورد: امریکا در جستجوی توافق میان افغانان است
دانفورد: امریکا در جستجوی توافق میان افغانان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده امریکامی گوید که ایالات متحدۀ امریکا در جست‌وجوی یک توافق میان افغانان است.

به گزارش اسپوتنیک، جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که امریکا نمی‌خواهد افغانستان باردیگر به پناه‌گاۀ هراس‌افگنان مبدل شود.

او در این باره تصریح می‌کند: «من دربارۀ آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان فکر می‌کنم که به صلح و امنیت برای مردم افغانستان بیانجامد تا افغانستان پناه‌گاهی نباشد که ما از آن تهدید شویم».

دانفورد می‌افزاید: «رییس‌جمهور - دونالد ترمپ و وزیر خارجه در این باره واضح گفته‌اند که همزمان با پیشرفت‌ها ما مطمئن شویم که به اهداف ضدهراس‌افگنی ما رسیده‌گی شده‌است. هنوز زود است. من اکنون واژۀ بیرون شدن را کار نمی‌گیرم. می‌خواهیم مطمئن شویم که افغانستان به پناه گاه مبدل نشود و صلح و ثبات در این کشور تأمین شود.»

این سخنان دانفورد در حالی مطرح می‌شوند که به تازه‌گی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا گفته‌است که پس از توافق صلح با طالبان نیز 8600 سرباز امریکایی را در افغانستان نگه خواهد داشت.

ترامپ: پس از توافق با طالبان، ۸۶۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان باقی می‌مانند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: پس از توافق با طالبان، ۸۶۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان باقی می‌مانند

او در گفت‌وگو با رادیو فاکس امریکا، افزوده‌است که امریکا می‌خواهد تا برای همیشه در افغانستان حضور داشته باشد: «نیروهای مان را در افغانستان به 8600 سرباز کاهش خواهیم داد. ما در آنجا در نبردی نمی‌جنگیم، ما تنها نقش پولیس را داریم، ما می‌توانستیم به بسیار زودی در این جنگ پیروز شویم اگر می‌خواستیم ده میلیون تن را بکشیم، اما من نمی‌خواهم. من نمی‌خواهم یک بخش بزرگ را در آن کشور بکُشم.»

منابع نزدیک به طالبان، می‌گویند که این گفته‌های ترامپ بر مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و طالبان که از یک هفته به‌اینسو در قطر جریان دارد، اثرگذار بوده‌اند و زلمی خلیل‌زاد، امروز دربارۀ این گفته‌های ترمپ به هیئت طالبان توضیح داده‌است.

این منابع، می‌افزایند که خلیل‌زاد به طالبان گفته‌است که توافق دوحه عملی و نهایی خواهد بود و رییس‌جمهور ترامپ ازبهر مشکلات سیاسی که با سیاست‌گران امریکایی دارد چنین مسایل را مطرح می‌سازد.

به گفتۀ منابع، مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و طالبان تا ساعت‌های پنج پس از نیمه‌شب پنج‌شنبه، ادامه داشتند و هردو طرف به روز جمعه پس از ساعت سه بعد از ظهر دوباره به مذاکره پرداختند.

قرار است پس از توافق میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در دوحه، مذاکرات میان هیئت گفت‌وگوکنندۀ حکومت افغانستان و طالبان آغاز شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала