خلیلی حکومت را از مذاکرات مستقیم با طالبان هشدار داد

© Photo / Dr. Abdullah Abdullah FBکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان
کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی، هشدار می‌دهد در صورتی که فهرست هیئت مذاکره کننده با طالبان از سوی ارگ‌ تنظیم شود، یک رفتار خام خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی و رییس شورای عالی صلح به مذاکره‌کنندگان در دوحه و حکومت هشداد داد که اگر سعی کنند حلقات موثر در روند صلح را حذف نمایند، مطمئن باشند افراد و حلقات تأثیرگزار می‌توانند به صورت مستقیم با طالبان وارد گفتگو شوند.

خلیلی روز گذشته(جمعه، ۸سنبله) در یک همایش انتخاباتی در تالار لویه جرگه در کابل گفت: “صلح نیاز جدی مردم است و ختم جنگ خواست تک تک اقشار مختلف مردم ماست”.

او افزود: "از پیش‌رفت‌های صورت گرفته در پروسه استقبال می‌کنیم، روند صلح فرق نمی‌کند از طریق جریان‌های داخلی، شورای عالی صلح، حکومت وحدت ملی و یا همکاران خارجی ما صورت گیرد، ما صلحی می‌خواهیم که خیر و عزت همه طرف‌ها را در پی داشته باشد".

خلیلی خاطرنشان کرد، افغانستان زمانی به صلح پایدار می‌رسد که این روند در فضایی شفاف صورت گیرد و همه مردم افغانستان خود را در این صلح شریک بدانند.

رییس شورای عالی صلح تصریح کرد: “ما نیاز به یک مکانیزم بسیار شفاف و روشن در پروسه صلح داریم، آرزو داریم دور نهم گفتگوهای دوحه به مکانیزم مشخص رسیده باشد و همه مردم افغانستان خود را در آن سهیم بدانند.”

وی تاکید کرد: “هییت گفتگوکننده صلح به گونه‌ای باشد که تمام جوانب خود را در آن شریک بدانند و من به رییس‌جمهور یادآوری می‌کنم اگر تلاش بر این باشد که تیم مذاکره کننده از ارگ تشکیل شده و طبق خواست ارگ به شهر اسلو ناروی برود، یک حرکت خام است.”

خلیلی از حکومت خواست هیأت گفتکوکننده جامع و در برگیرنده تمامی حلقات سیاسی اجتماعی و قومی کشور باشد تا صلح پایدار را رقم بزند.

رییس شورای عالی صلح اضافه کرد: “اگر هیأت گفتگوکننده صلح جامع نباشد، به صراحت به کسانی که در دوحه در حال مذاکره هستند و حکومت می‌گویم، اگر سعی کنید حلقات موثر حذف شود که گه گاهی این شعارها از حلقه ارگ داده می‌شود، مطمئن باشید افراد و حلقات تأثیرگزار می‌تواند مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کند”.

او همچنان افزود، حرکت‌های انتخاباتی تیم ثبات و همگرایی مانع پیشرفت صلح نیست و اگر روزی مطمین شوند به صلح پایدار می‌رسیم، آن‌را نسبت به انتخابات اولویت می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала